Ian McEwan, Jeffery Deaver og vampyrromantikk

Noe av det beste med å komme hjem fra ferie, er at det blant store bunker regninger og reklame ligger en og annen bok og venter på meg. Selv om leseprogrammet for de nærmeste månedene er helt fastspikret og lite fleksibelt, er det lov å glede seg til roligere tider.

Stadig flere av bøkene på 1001-listen havner på ønskelisten min, selvfølgelig ti ganger raskere enn jeg klarer å lese dem. Nå har jeg skaffet meg Ian McEwans Om forlatelse (Atonement) til spottpris fra Bokklubben. Jeg klarer å holde meg unna de nyeste hovedbøkene, men er sjanseløs mot de eldre til nedsatt pris. Denne boken tror jeg at jeg har hørt mye bra om, uten at jeg helt kan huske hvem, hva og hvorfor.

En dramatisk hendelse en varm sommerdag i 1935 danner utgangspunktet for denne romanen. Cecilia og Robbie, som har kjent hverandre fra de var små, blir ofre for den 13-årige Brionys ustyrlige fantasier. Briony begår en forbrytelse som hun resten av livet kommer til å forsøke å bøte på.

Jeg håper boken er mindre slapp og intetsigende enn baksideteksten. En bok som høres atskillig mer actionfylt ut, om enn mindre minneverdig, er Jeffery Deavers Korsene:

En politimann ute på patrulje får plutselig øye på noe merkelig i veikanten. Noen har satt opp et hjemmelaget kors, et minnesmerke med en dato skrevet på et pappstykke. Men korset er ikke satt opp for å minnes noe som allerede har hendt. Datoen er neste dag. Den dagen finner politiet en savnet tenåringsjente i bagasjerommet på en bil. Hun er etterlatt der for å dø. Etterforsker Kathryn Dance blir satt på saken. Offeret fører henne på sporet av en ondskapsfull blogg, og jakten på den skyldige foregår både i den virtuelle og den virkelige verden. Og etter hvert dukker det opp flere kors.

Dette ville hørtes ut som en ypperlig bok å lese en sen og skummel høstkveld hadde det ikke vært for at jeg leste ut første bok om Kathryn Dance, Sovedukken, i går. Den var såpass langtekkelig og forutsigbar (til Deaver å være, riktignok) at Korsene får ligge langt nede i bunken til jeg glemmer inntrykket fra Sovedukken. Da stoler jeg mer på at J. R. Wards Evig elskede blir en hit i høst:

Rhage er en av brødrene i Den sorte dolks brorskap. Han er meget lideskapelig, både når det gjelder å krige og å elske. Men det hviler en forbannelse over ham, en forbannelse han frykter skal gjøre ham til en fare for seg selv og sine venner. Mary Luce kastes inn i vampyrverdenen, og blir fort avhengig av Rhages beskyttelse. Hun er ikke ute etter kjærlighet. Men da tiltrekningen mellom henne og Rhage ikke er til å ta feil av, starter en kamp for forholdet deres. Og idet fiendene deres nærmer seg, må Mary Luce kjempe for evig liv sammen med mannen hun elsker.

Første bok i serien om Den sorte dolks brorskap har jeg skrevet om her. Jeg ser frem til enda en «Me Tarzan, you Jane»-bok midt blant høstens noveller, skuespill, dikt, debutanter og lesesirkelbøker. Hvis jeg skal bedømme ut fra hvor mange som kommer innom bloggen min etter å ha søkt på denne serien, er det flere enn meg som skal velte seg i vampyrromantikk i høst.

Ellers forbereder jeg meg til høstens første lesedugnad, som sannsynligvis blir neste helg. Til sammen blir det 24 timer med intensiv lesing, fordelt over to dager. Jeg planlegger først og fremst å lese Karen Blixens Den afrikanske farm, og kanskje en del noveller. Hvis jeg ender opp med å lese mer enn jeg har tid til å blogge om, er det bare å forberede en tilsvarende bloggedugnad et par uker senere. Det blir en litterær høst, med andre ord. Jeg gleder meg allerede!

8 thoughts on “Ian McEwan, Jeffery Deaver og vampyrromantikk”

  1. Gled deg til «Om forlatelse»! (Uansett hva du hadde stått foran av McEwan, hadde jeg kommentert på denne måten.)

  2. Så lurt å ha lesedugnad! Tror det er noe jeg skal gjøre i løpet av høsten også.

    Jeg har aldri lest noe av Deaver. Jeg begynte på Sovedukken i fjor, men avbrøt – kom liksom ikke helt inn i historien. Kanskje jeg ikke gikk glipp av stort?

    Jeg er også spent på hva du synes om Om forlatelse🙂

  3. Tror du trygt kan glede deg til Omforladelse, ja. Leste en bok av samme forfatter i sommer og ble storveies begeistret.
    Lesemaraton igjen? – Aaaaaaaaalltid når jeg ikke kan! (puh!!)

  4. Jeg har ikke lest «Om forlatelse», men sett filmen. Den hadde en svært snedig og overraskende vending; en film man husker. Interessant fortellerteknisk og veldig stemningsfull.

  5. Jeg har også «Om forlatelse» stående i bokhylla, og lurer litt på om jeg snart skal ta den fram selv. Merker at jeg har ganske stor tillit til Ian McEwan, basert på novellene og etpar av de tidligere romanene hans, så jeg tror nok vi kan glede oss begge to🙂 God lesehøst sånn ellers også!

  6. Og hvis du ikke liker Om forlatelse, så må du ikke la det skremme deg bort fra McEwan! (Sier hun som elsker McEwan, men som ikke liker om forlatelse – uten at hun helt kan huske hvorfor).

  7. Om Forlatelse har jeg ikke lest, men McEwan på sitt beste er grøssende god. Sementhagen og Ved Chesil Beach er å anbefale. Den eneste jeg ikke har likt så godt er Solar.

    Jeg må huske å komme i gang med Den Afrikanske Farm i god tid. Jeg er alltid sent ute med samlesningsbøker – det er en trend jeg må snu.

    Lykke til med lesedugnad. Kanskje jeg også skulle forsøkt meg på noe slikt neste helg, det er tross alt en frihelg, min første på nesten en måned.

  8. Oi, her var det mange McEwan-anbefalinger! Nå ble jeg veldig nysgjerrig på boken og er glad jeg kjøpte den. Skal se om jeg klarer å få lest den allerede i høst.

    @Silje: Jeg vil ellers anbefale Deaver av hele mitt hjerte, men Sovedukken var ikke god. Du gjorde klokt i å avbryte den. Les heller serien om Sachs og Rhyme, de første bøkene der er knallgode!

    @Labben: Ja, det lønner seg å begynne med lesesirkelbøkene god tid i forveien, for man trenger noen dager på seg for å komme gjennom. Jeg skal se om jeg finner noen litt lettere bøker til neste års lesesirkel slik at vi kan spe på med noen pageturnere.

    Bli med på lesedugnad, Labben og Silje! Jeg tror det blir lettere enn lesemaraton når man vet at man kan få seg en god natts søvn mellom øktene. Og nå er det dessuten høst i luften og perfekt vær for lesing. Kanskje det passer bedre neste gang, Ellikken? Med det tette leseprogrammet jeg har i høst blir det nok flere dugnader etter hvert:-)

Legg igjen en kommentar

