Krim, Nord og sør, og høstens lesemål

Ferien er snart over, og det er på tide å bytte ut den lettbeinte sommerlektyren med litt tyngre saker. Det vil si, jeg skal lese og anmelde Jonas Jonassons Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant og Heidi Lindes Nu, jävlar for neste nummer av Biblioteket, så tyngden setter ikke inn før med lesesirkelboken i august,  Karen Blixens Den afrikanske farm. Og kanskje aller helst den dagen jeg skal plukke opp Buddenbrooks og Bevareren igjen. For tiden er de på en forlenget og velfortjent sommerferie som ser ut til å vare helt til høstferien.

Jeg har lest seks bøker i juli, og det er første gang på lenge at jeg har lest flere bøker enn jeg har kjøpt. Sånn kan man selvfølgelig ikke ha det, og forrige uke ble boksamlingen derfor utvidet enda noen hakk. Første nye bok er Jørn Lier Horsts andre kriminalroman om William Wisting, og heter Felicia forsvant. Jeg leste første bok Nøkkelvitnet i fjor og likte den veldig godt. Jørn Lier Horst er den eneste krimforfatteren jeg kommer på som ikke ustanselig veksler i perspektiver og hopper frem og tilbake i tid, og det er en av grunnene til at jeg likte første bok så godt. Rett på sak, ingen kronglete avstikkere, og upåklagelig flyt.

Hvem er kjekkest? Orry eller George?

Andre kjøp var et impulskjøp, som jeg likevel er veldig fornøyd med nå som kjøperusen har lagt seg. Det er John Jakes’ North And South (1982), boken som tv-serien fra 1985 er basert på. Selv om jeg ikke var store jenta da serien ble vist på NRK på åttitallet, husker jeg fortsatt de ivrige debattene om hvem som var kjekkest, Orry eller George, og hvem som var penest, Madeline eller Constance. Jeg tror serien til og med hadde flere kvaliteter enn bare smukke hovedrolleinnehavere. For den uinnvidde er Orry sørstatsmann og George nordstatsmann. De er nære venner til tross for store forskjeller i levesett og politisk overbevisning. Boken er en historisk roman som handler om dem og familiene deres i borgerkrigstidens USA, og virker fryktelig spennende. Jeg lider fortsatt nød etter å ha lest ferdig borgerkrigsdramaet Tatt av vinden i altfor ung alder, og denne boken skal forhåpentligvis fylle det gapende tomrommet Scarlett O’Hara og Rhett Butler etterlot i mitt hjerte.

Tredje bok er Janet Evanovich’ One for the Money, en bok som neppe trenger flere presentasjoner på denne bloggen. Jeg leste den for mange år siden, men lånte den bort uten å få den tilbake. Snøft. Siden jeg har anbefalt serien om Stephanie Plum i hytt og pine det siste året og første bok snart er fiks ferdig film, fant jeg ut at jeg skal lese den på nytt nå snart. Foreløpig har jeg tenkt at den skal være min oase i ørkenen når jeg kjemper meg gjennom Knut Hamsuns Sult i forbindelse med lesesirkelen i september. Med godt skal ondt fordrives.

Ellers er slutten på sommerferien en fin tid til å oppsummere hvor langt man er kommet i å nå årets ymse lesemål, og planlegge når og hvordan man skal fullføre dem. Oppsummeringen min er enkel: Det blir en travel høst.

Jeg skal lese 30 bøker og blogge om 35. Pluss at jeg skal blogge om de åtte bøkene jeg leste, men ikke rakk å skrive om i fjor. Et lyspunkt er at tre av titlene skal være diktsamlinger og tre skal være skuespill, og det går fort å lese. De fire debutantene som gjenstår i debutantutfordringen har dessuten skrevet nokså korte bøker som jeg går ut fra er drivende gode og lettleste. Jeg skal lese 40 noveller, og det må nesten løses gjennom dugnad. Før du rekker å si vann over hodet, sier jeg at jeg sterkt vurderer å gå til anskaffelse av en sekretær som kan skrive blogginnlegg etter diktat mens jeg leser. Gjerne en som aksepterer betaling i form av knapper og glansbilder, eventuelt å bli tilgodesett med en hyggelig hilsen i mitt testamente.

«Off the shelf»-utfordringen står det dårligst til med. Åtte av bøkene jeg har lest i år har riktignok kommet i hus før 2010, men bare to av dem var blant de eldste nitten som opprinnelig stod på listen. Hvis jeg anstrenger meg veldig, kan jeg klare 10 til sammen, godt hjulpet av lesesirkelen og 1001-inspirasjon. Note to self: Neste år skal utfordringen være å lese kun de nyeste bøkene i samlingen, og helst ingen av de eldste. Da kommer min rebelske underbevissthet til å få et uforklarlig behov for å kaste seg over James Joyces Ulysses og Robert Musils Mannen uten egenskaper. Omvendt psykologi = suksess!

6 thoughts on “Krim, Nord og sør, og høstens lesemål”

  1. Eg lurer litt på kor langt du har kommet i «Buddenbrooks», men uavhengig av det må du lese ferdig boka, du kjem ikkje til å angre! Lykke til med lesemåla:-)

  2. Åh, jeg håper du liker hundreåringen. Humoren og plottet var rett i min gate, jeg elsket virkelig boken. I ettertid har jeg kun lest negative omtaler. Ingen syns boken innfridde forventningene de hadde, og alle syns det ble «for mye» (som nok er vanskelig å skjønne uten å ha lest boken – ikke at jeg er enig). Jeg venter i spenning på omtalen din, og skjønner at jeg må begynne å abonnere på Biblioteket.

    North and South har jeg aldri hørt om. Mulig jeg er for ung. Hvor kjøpte du boken? Jeg tror den kan være noe for meg.

    Lykke til med dugnad. Dette klarer du!

    Jeg er kun 60 sider inn i Correlli, men så langt virker den lovende. Kommer med mer utfyllende rapport etter noen hundre sider til.

  3. Takk, begge to! Dugnad virker mye mer gøy når det ikke innebærer vasking og blomsterbed:-)

    Elida: Jeg har lest ca to hundre sider av Buddenbrooks. Jeg skal lese den ferdig, det er det ingen tvil om. Jeg vet bare ikke helt når. Dette er grunnen til at jeg egentlig har forbud mot å begynne på en ny bok før jeg har avsluttet den jeg har begynt på…

    Labben: Så rart, for jeg har bare fått med meg positive ting om Hundreåringen. Min mor likte den blant annet veldig godt. «For mye» høres uansett bra ut, for slike bøker pleier jeg å like! Og vi tar selvfølgelig alltid imot nye abonnenter;-)

    Jeg var såvidt begynt på skolen da North and South gikk på tv, og det var vel omtrent da du ble født. Jeg kjøpte boken hos Tanum, på nett. Den er del av en trilogi av mursteiner, men ser ganske lettlest ut. Gleder meg til omtalen din av Kaptein Corelli. De første femti sidene var de treigeste for min del, så det lover godt at du liker den allerede!

  4. George, kjære vakre vene, George! *flashbacks i lange baner* O’purunge kjærrrrrrlighet! *svimer seg bort til youtube og googlebilder og whatnot*

  5. Akk, Labben, så ung, så ung -)
    Jeg synes George var kjekkest og Madeleine best, mens jeg drømte om å se ut som onde Ashlie – men boka har jeg aldri lest og Constance husker jeg ikke. Kirstey Alley derimot …

    TRIPPELGASP, til at du ennå ikke er ferdig med Gordimer
    , måtte bare skvise det inn da jeg fremdeles er selvrettferdig og feirende over egen iherdighet. Når det gjelder resten av de (over)optimistiske målene, sier jeg bare som jeg sa, tidligere idag – lydbøker.
    Da rekker du mer, men omtalene hjelper det ikke på.

    Jeg er en av de som leverte tilbake 100-åringen ulest etter å ha forlest meg på Forrest Gump omtaler, plutselig var den ikke like fristende, og skal jeg note to self, må det være en påminnelse, nok en gang, om å holde meg unna omtaler av bøker jeg planlegger å lese i den nærmeste framtid.
    Så får vi se da om omtalen din lokker meg til å bestille den på nytt? -)

  6. Jeg overveldes av lettelse over at George er favoritten i alle bloggleseres minner. Sukk! For en grøssende vakker mann. Bare synd boken ikke er illustrert. Constance var akkurat så blond og vakker som George fortjente, og ikke nok med det: De er gift på ordentlig. Lykkelig gift, tipper jeg. Jf. krav om happy ending.

    Hvis jeg finner Gordimer på lydbok, skal jeg slå til øyeblikkelig. Lydbøker fungerer ellers not so good for meg fordi jeg ikke klarer å holde på konsentrasjonen og må høre alt flere ganger. Men med Gordimer er konsentrasjonen ikkeeksisterende uansett. For ei tispe. Unnskyld, det var stygt og urettferdig, men det måtte sies før eller senere.

    Nå føler jeg presset av hundreåringen veie tungt på mine allerede tyngede skuldre. Men Forrest Gump?? Jeg blir stadig mer nysgjerrig på boken.

Legg igjen en kommentar

