Janet Evanovich – Plum Lovin’

Det nærmer seg Valentine’s Day i Trenton, New Jersey. Den mystiske og kjekke Diesel dukker plutselig opp på kjøkkenet til dusørjeger Stephanie Plum. Stephanie trenger å finne forholdseksperten Annie Hart, som er ettersøkt for væpnet ran og overfall. Diesel vet hvor hun er, og er villig til å overlate Annie i Stephanies varetekt på én betingelse: At Stephanie hjelper Annies klienter med å finne kjærligheten før Valentine’s Day. Og det må være ekte kjærlighet.

Først ut er en fraskilt firebarnsmor som tar vare på alt som kan krype og gå av herreløse dyr, og som aldri klarer å komme seg gjennom første date uten at daten får panikk av livssituasjonen hennes og stikker av. Andre klient er en lubben, skallet og hjertegod veterinær som nettopp er blitt dumpet av en yppig og grisk blondine. Tredjemann ut er en håpløst sjenert slakter som ikke aner hvordan man snakker med jenter, og derfor forblir ulykkelig avstandsforelsket i jenta som jobber tvers over gata fra slakteriet. Fjerde klient er fremdeles jomfru i en alder av 35 år, fordi alle menn hun treffer stryker på dør når de finner ut av tingenes tilstand. Siste klient er Stephanies egen svoger, som gjerne vil være gift med Stephanies storesøster, men som besvimer av skrekk bare ved tanken på bryllup.

Stephanies kjærlighetsliv er alltid kaotisk, og hun har ikke noe medfødt talent for å leke Kirsten Giftekniv. Hun har forpliktelsesvegring og strever med å velge mellom de to mennene i sitt liv, politimannen Joe Morelli og sikkerhetseksperten Ranger. Det hjelper lite på kaoset at den flørtende kvinnemagneten Diesel flytter inn i leiligheten hennes midlertidig. Heldigvis har hun mer hell når det gjelder å få Amors piler til å treffe blink for Annies klienter.

Janet Evanovich har en humoristisk stil som passer perfekt til romanser, siden det verken blir sentimentalt eller klisjefylt. Kjærlighetshistoriene er hverdagslige og søte, og langt fra amerikansk formelbaserte. Det som trakk ned, var at mannen som ga Stephanie sommerfugler i magen i denne boken er Diesel, som ikke rekker Morelli og Ranger til knærne engang. Diesel er altfor opptatt av hva en mann kan eller ikke kan gjøre for å være maskulin, og det er i mine øyne et fokus som i seg selv gjør en mann mindre maskulin. For ikke å snakke om irriterende og barnslig. Særlig når det dreier seg om småtteri som at Diesel kjøre bilen, han kan ikke sitte på når en kvinne kjører. Eller at han ikke kan plukke opp hundebæsj fra gata når han går tur med hunden, fordi det ikke er mulig å føle seg som et skikkelig mannfolk samtidig. Jeez. Der aner jeg en stor forskjell mellom norske og amerikanske kvinners syn på hva det vil si å være en attraktiv mann. Det hjelper ikke at du er kjekk hvis du er teit. Nei, boken ville vært mye bedre hvis ikke Morelli var opptatt med politioppdrag og Ranger var utenbys, og en av dem kunne kastet Diesel på dør.

Plum Lovin’ er en lettlest feelgood-roman som jeg ble i godt humør av å lese. Den er ikke like morsom og gjennomarbeidet som bøkene i serien om Stephanie Plum, men den er desto mer sjarmerende og koselig. Alt i alt er Plum Lovin’ et trygt valg når man bare ønsker en hyggelig lesestund, og ikke krever at boken skal være av det spesielt minneverdige slaget.

4 thoughts on “Janet Evanovich – Plum Lovin’”

  1. Jeg har den første boka i serien på ønskelista mi🙂 Bøker som gjør leseren i godt humør, og kanskje bare det, er gull verdt i perioder! Og så tror jeg Diesel er en sånn type som jeg bare fniser av, man kan jo ikke ta slike seriøst – et ekte mannfolk tar opp bæsjen etter hunden sin, så det😉 Fin omtale som alltid!

    1. Jeg har lyst til å lese den første boka på nytt i høst, men sparer den til en regnværsdag. De neste ukene kommer det bare til å gå i godt-humør-bøker for min del, akkurat nå er det Agatha Christie og Poirot. Helt enig om Diesel, det er bare guttunger som oppfører seg sånn;-)

  2. Førsteboka ligger klar i ulestbunken når jeg kommer meg hjem fra midten, skal bli moro, må si jeg begynner å bli litt mer nysgjerrige på denne Steph, etter alle disse omtalene -)

    1. Gleder meg til å høre hva du synes! Siden det er så fryktelig mange år siden jeg leste første bok, er jeg litt usikker på hvor morsom den er sammenliknet med de senere bøkene. Men jeg husker at den var spennende. Og bøkene 4-6 fremkalte smertefulle latterkramper, så det er i det minste verdt å lese seg fram til dem:-)

Legg igjen en kommentar

