Lesesirkelbøker og lykkelige bøker

På søndag skulle vi ha blogget om Louis de Bernières Señor Vivo and the Coca Lord. Jeg hadde akkurat lest ut boken da jeg hørte nyhetene på fredag. Jeg fikk begynt på innlegget, men kom ikke langt før jeg ble sittende klistret til nyhetssendingene. Etter det har det blitt lite skriving og enda mindre lesing. Det er bare Bente som har skrevet om boken så langt, en veldig fin omtale av en nydelig bok. Jeg synes det er så fint at Bente avslutningsvis kommenterer boken i lys av fredagens hendelser, for jeg fikk nesten frysninger over hvor godt det passet å lese boken akkurat nå. Jeg planlegger å legge ut min omtale denne søndagen i stedet, hvis det er noen flere som ønsker å legge ut omtalene sine samtidig.

Her er en gjennomgang av de tre neste lesesirkelbøkene med omtaler og hvem som hittil har sagt at de vil være med å lese. Jeg skal snart få somlet meg til å opprette noe på bokelskere, slik at de som ikke har egen blogg også kan være med å lese. Det er bare å melde seg på for de som vil være med, blogg eller ikke.

Karen Blixen – Den afrikanske farm (bloggdato 28. august)

Den afrikanske farm er en av de mest fascinerende bøker i nordisk erindringsdiktning. Den kom ut første gang i 1937 og har senere, høyst fortjent, funnet og vunnet lesere over hele den vestlige verden.

Årene på farmen i Kenya sto alltid for Karen Blixen som de rikeste i hennes liv. Hun elsket naturen i Afrika, hun var betatt av dyreverdenen der og utviklet en eiendommelig kontakt med den innfødte befolkningen, som hun etter hvert ble leder, lærer, lege og dommer for. Og det var her hun møtte den mannen hun kom til å elske, Denys Finch-Hatton. Den afrikanske farm er en besettende og klok historie om en kvinnes sterke følelser for et kontinent og mannen hun elsker. Boken dannet grunnlaget for Sydney Pollacks suksessfilm Mitt Afrika (1985), med Meryl Streep og Robert Redford i hovedrollene.

Omtalen er hentet fra Gyldendal. Boken er nevnt på 2006-listen og i den norske utgaven fra 2008. De som har meldt seg på så langt er: Elida, Ann Helen, Askeladden, Astrid Terese og selvfølgelig meg.

Knut Hamsun – Sult (bloggdato 25. september)

Sult utkom første gang i 1890. Det skulle bli hans gjennombruddsbok og et verk som samtidig innebar noe nytt i norsk litteratur.

Hamsun skildrer både den fysiske sult og den psykiske pine hos den navnløse hovedpersonen på en måte som gjør at leseren vanskelig glemmer ham. Sult er en klassiker i moderne diktning som har bevart sin fascinasjonskraft også i dag. «Sult er utvilsomt en av de viktigste romaner i moderne tid. En kompleks roman med umåtelig kraft.» – Duncan McLean.

Omtalen er hentet fra Gyldendal. Boken er nevnt på 2006-listen og i den norske utgaven fra 2008. Foreløpig er det bare jeg og Astrid Terese som skal lese denne, hvis ikke du også har lyst til å samlese den.

Alexandre Dumas – Greven av Monte Cristo (bloggdato 30. oktober)

Greven av Monte Cristo av den franske forfatteren Alexandre Dumas ble utgitt i 1844, og regnes som en klassiker.

Sjømannen Edmond Dantès blir satt i fengsel på grunn av falske anklager om forræderi. Han blir plassert i det beryktede fengselet Châteu d’If. Han frykter at livet hans er over, men etter over tjue år i fangenskap klarer han å flykte. Han finner en skatt på klippeøya Monte Cristo, og nå gjenoppstår Edmond som Greven av Monte Christo. Tiden er inne for hevn, og han oppsøker sine fiender.

Omtalen er hentet fra Bokkilden. Boken er nevnt på 2006-listen og i den norske utgaven fra 2008. Foreløpig skal jeg, Astrid Terese og Elida lese denne.

Jeg holder fortsatt på med boken jeg begynte på forrige fredag, Plum Lovin’, og planlegger å lese den ut i løpet av en dag eller to. Egentlig hadde jeg kjøpt den til lesemaraton fordi den så utrolig lettlest ut. Den faller vel inn under kategorien chick lit, en sjanger jeg sjelden leser ellers, men som passer helt perfekt akkurat nå. Glade, snille mennesker som finner kjærligheten, uten blod, tårer og vold. Takk og pris for at det skrives lykkelige bøker også.

12 thoughts on “Lesesirkelbøker og lykkelige bøker”

  1. Jeg har også tenkt å legge ut omtale på søndag, og jeg tror Astrid Terese vil gjøre det samme, så vi blir minst tre. Jeg var ikke ferdig med boken på fredag, hadde tenkt å lese den ferdig på hytten til mamma, men det ble nyheter i stedet. Leselysten har så vidt begynt å melde seg igjen, og jeg har tatt pause fra de jeg holdt på med og leser «The Old Man and the Sea» i stedet. Jeg trengte noe annerledes. Men fortsetter med Senor Vivo når den er ferdiglest.

    Greven av Monte Cristo har jeg for øvrig veldig lyst til å være med å lese, men jeg er usikker på om jeg klarer den giganten på en måned. Jeg skal også lese en del Dickens fremover, skal prøve å følge Dickensplanen på bokelskere (med unntak av bøkene jeg har lest), så det kan bli dårlig med tid til en murstein som Greven. Det kan likevel hende at jeg gjør et forsøk.

    1. Så flott, da gleder jeg meg til å lese flere omtaler på søndag! Jeg vet ikke om jeg klarer å lese Greven av Monte Cristo på en måned, og kommer til å begynne på den i september for sikkerhets skyld. Da har jeg to måneder på meg, det burde gå med god margin. Mitt inntrykk er at den er mye mer lettlest enn de fleste andre mursteiner, så foreløpig er jeg optimistisk. Jeg kan notere deg på listen over de som vil lese Dumas, og så kan jeg heller stryke navnet hvis du ikke rekker det. Jeg skal prøve å få tid til The Pickpick Papers i høst, og Store forventninger til våren.

    1. Om ikke blogglysten er på topp, er bokblogging i det minste en fredelig og oppbyggelig aktivitet. I første omgang er det godt bare å være en del av et nettsamfunn som ikke sprer hat og frykt. Så kommer vel lysten snikende etter hvert:-)

  2. Jeg blir gjerne med på Sult av Hamsun, tror ikke jeg klarer Blixen selv om jeg har lest Den afrikanske farm for veldig lenge siden. Nå skal jeg fordype meg i Lessing: The golden notebook, den tar nok sin tid, ja.

  3. Jeg er med på Dumas! Gleder meg veldig til den. De to andre titlene har jeg lest, men det kan hende det dukker opp noen blogginnlegg om dem likevel på de aktuelle datoene. Jeg gir beskjed.

    Håper alt er vel med dere alle etter 22. juli.

    1. Hurra!! Jeg gleder meg også til Dumas, jeg tror den kan bli høstens høydepunkt. Blogginnlegg er en god idé selv om du allerede har lest bøkene. Man kan jo mene mye om dem så fremt man fortsatt husker dem.

  4. Nei, veit du hva, det synes jeg også er steike snålt. Særlig fordi jeg veit at jeg retta det tre ganger før jeg trykte på «Send kommentar»…

Legg igjen en kommentar

