Louis de Bernières, ferielesing og hvordan jeg velger bøker

Månedene går unna i et forrykende tempo. Jeg synes ikke det er lenge siden jeg skrev innlegg om Raymond Chandler og Nadine Gordimer, og nå er det plutselig tid for ny lesesirkelbok igjen. Gordimer-boken ligger fortsatt halvlest på nattbordet, og boken fremprovoserer en stadig voksende følelse av skyld overfor det afrikanske kontinent. Jeg er nå offisielt en europeer som bekrefter koloniherrenes overgrep mot afrikanerne ved å unngå å interessere meg for bøker om temaet. Intet mindre. Jeg får trøste meg med at Gordimer i det minste er en hvit afrikaner.

På søndag blogger lesesirkelen om Louis de Bernières Señor Vivo and the Coca Lord. For en gangs skyld ligger jeg godt an, og slipper å sprenglese ferdig boken på bloggdagen. Jeg begynte i går, men har allerede lest en drøy tredjedel. Så langt har hovedpersonen Dionisio Vivo klart å vri seg unna alle leiemorderne som kokain-lorden har sendt etter ham, og nå går det rykter om at det skyldes Dionisios magiske krefter. Det siste jeg leste i går var at presidenten og utenriksministeren i det fiktive søramerikanske landet tok avgjørelser basert på budskap de hadde mottatt fra erkeengelen Gabriel. Jeg håper at dere som skal være med å samlese har fått tak i boken, for jeg tviler på at dere kommer til å angre. Her kommer et kostelig sitat om å utvise forsiktighet i omgang med fremmedspråk og ordbøker:

“‛Look at that,’ said Anica. ‘What language is it?’ ‘English, I think,’ said Dionisio, scrutinising the graffito that someone had painted neatly on the wall. ‘Earl is a real cool dude,’ he read, mispronouncing all the words. When he got home he borrowed a bilingual dictionary from Ramon, and was puzzled to find that it meant something like, ‘The English nobleman ranking between a marquis and a viscount is an actually existing townsman of a moderate temperature.’ He was tormented for days by the question of why anyone should want to inscribe such a gnomic utterance on a wall.”

Forrige uke leste jeg J. R. Wards Mørkets elsker, en svært fornøyelig leseropplevelse om hissige og brunstige vampyrer i trange skinnbukser. Innlegg kommer i løpet av uken. Hva jeg skal lese etter at lesesirkelboken er fullført, er mer uklart. Selv om jeg har med meg bare et lite utvalg bøker på ferie, er valgets kvaler like store som ellers. Det finnes rett og slett for mange bøker jeg vil lese, og for liten tid å gjøre det på. Valget står i hovedsak mellom de krimforfatterne jeg pleier å lese i ferien: Jeffery Deaver, Patricia Cornwell, Janet Evanovich og Agatha Christie. Men for å gjøre det ekstra vanskelig har jeg to bøker av alle jeg kan velge mellom.

Det har fått meg til å tenke over hvordan jeg ellers velger ut hva jeg skal lese. Jeg er ikke en forfatterskapsleser, som liker å lese ett forfatterskap i slengen. Jeg blir fort lei av en stil, og det som appellerer til meg ved forfatterens skrivemåte i mindre doser, slår over til irritasjonsmomenter hvis jeg holder på for lenge. De fleste forfattere har dessuten sine kjepphester, og de er sjelden sammenfallende med mine egne. Jeg er heller ikke en leser som liker å holde meg til en sjanger, en periode, et område eller et tema. Jeg liker å veksle mellom krim, klassikere, korte og lange bøker, humor og alvor, fortid og nåtid, seriøse/tunge bøker og lette underholdningsbøker.

Ikke minst liker jeg tydeligvis å veksle mellom mannlige og kvinnelige forfattere, for da jeg gjennomgikk det foreløpige leseårsregnskapet mitt i dag, oppdaget jeg at jeg har lest ti kvinnelige og ni mannlige forfattere. Når jeg er ferdig med Señor Vivo, er det jevnt. Når jeg fullfører Gordimer og Mann er det fortsatt jevnt. Da jeg gjennomgikk vurderingen min av bøkene fordelt på kjønn, var det også helt jevnt. Det er litt rart, for kjønn er en av de få faktorene ved lesing jeg aldri forholder meg bevisst til når jeg velger bøker. Men det ser det ut til at jeg heller ikke trenger å gjøre det.

Nå lurer jeg på hva det er som egentlig styrer hvordan man velger hva man skal lese. Innfall og tilfeldigheter? Dagsform? Lesemål/-prosjekter? Andres anbefalinger? For min del tror jeg det er en kombinasjon av alt, noe som i seg selv virker litt tilfeldig.

Ha en strålende leseuke uansett hva, hvor og hvorfor du leser!

6 thoughts on “Louis de Bernières, ferielesing og hvordan jeg velger bøker”

  1. Nokon gonger er eg ein leser som leser heile forfatterskap fortløpende, spesielt viss det kjem ei ny bok. Eg er samtidig ein kontinuerlig leser som ikkje kan lese den siste før eg har lest alle dei andre utgitte bøkene av ein forfatter. Viss bøkene ikkje er serieavhengige, kan eg lese bøker uavhengig av utgivelseår.

    Eg veksler ofte mellom sjangre, noko som betyr at eg har alltid 4-5 bøker på ei gong som eg leser, men sjelden med same innhald.

  2. Det blir nok ikke noe Vivo på meg dessverre
    , og litt heldigvis, siden jeg reiser på mini-ferie onsdag og ikke vet hvor mye jeg gidder å blogge. Blir nok mye lesing og enda mer jogging, men dokumentasjon mer tvilsomt.

    Når det gjelder lesevalg er tilfeldigheter, og kun tilfeldigheter som gjelder. Jeg er jo lister nok til å holde det gående flere livsløp. Bøker anskaffes, lånes og havner i de stadige større tårnene ved senga, men hvilken bok som plukkes er dagsform og humør. Derfor sliter jeg også hver gang jeg skal lese sirkler, eller turnebøker. (eg Gordimer), men gjør det likevel, for det bryter opp og gir meg nye impulser.

    (lukter jeg her at det ikke blir 9 x brotherhood på rappen?)

  3. Jeg ble veldig nysgjerrig på Senior Vivo nå, og gleder meg til å lese omtalene deres på søndag, kanskje den ender på min neverending ønskeliste?

    Jeg må henge meg på Ingalill når det gjelder valg av lesestoff. Det går stort sett etter innfallsmetoden (men nå i det siste har jeg laget en liten Hva skal du lese? plan, og jeg er ganske flink til å følge den).

    Jeg synes du skal gå for Janet Evanovich, jeg, Omtalen av den forrige boka fra henne var så festlig at jeg gjerne vil høre mer😉 (Men du må selvfølgelig velge den boka du selv vil lese da).

  4. Jeg pleier også å lage meg (mentale) lister over hva jeg skal lese og i hvilken rekkefølge. Problemet er bare at jeg har for mange lister med totalt ulik prioritering, og derfor aner jeg virkelig ikke hva jeg tenker når jeg velger ny bok. Kanskje jeg burde begynne å skrive ned listene, ikke bare tenke dem ut. Jepp! Enda en bokrelatert aktivitet som kan stjele tid fra selve lesingen høres helt riktig ut.

    @Elida: Jeg må også lese bøker i riktig rekkefølge, ellers blir alt feil. Det er ikke noe særlig å lese en bok man liker, for så å oppdage at boken avslører hemmeligheter som ødelegger for opplevelsen av alle de foregående bøkene i serien som man nå har fryktelig lyst til å lese fordi boken er så god. Nei, serietenkning er et bra prinsipp.

    @Ingalill: Så synd med Señor Vivo, men en god bok kan man alltids lese ved en senere anledning. Det blir ikke ni elskere på rappen, nei, mest fordi neste bok i serien ligger i Oslo og venter på meg. Jeg gleder meg imidlertid til å lese om Rhage, kjekke mannen, så det drøyer neppe så lenge før jeg kaster meg over den! God ferie:-)

    @Silje: Señor Vivo er knall, men The War of Don Emmanuel’s Nether Parts er foreløpig hakket bedre. Den er første bok i trilogien, og det beste stedet å begynne. Labben har skrevet kjempegod anmeldelse av den, hvis du ikke allerede har lest den. Jeg har veldig lyst til å lese mer Evanovich, så du skal ikke se bort fra at forslaget ditt gjør avgjørelsen veldig mye lettere å ta;-)

    1. Jeg tror denne glapp for oss alle, har ikke sett at noen har skrevet om den ennå. Jeg tenkte å utsette bloggdatoen til førstkommende helg, så det er fortsatt mulig å være med og lese.

Legg igjen en kommentar

