Ferielesning og lesemaraton

Den gode feriefølelsen meldte seg i går med full styrke da det tross alle forvirrende værmeldinger i nord ble sol og varme. I så mange år som jeg kan huske har jeg lest en bok av Janet Evanovich i sommerferien, og da jeg begynte på Sizzling Sixteen i solsteiken på verandaen i går ettermiddag, kjente jeg at skuldrene senket seg for første gang i år. Jeg tålte åpenbart ikke solen så godt, for i går kveld la jeg ut på joggetur. Men etter å ha hatt på meg bikini for første gang i sommer må jeg konkludere med at det neppe var en dårlig anvendt time av mitt liv.

Ellers er forberedelsene til lesemaraton i full gang. Bloggen er blitt oppdatert flere ganger siden fredag, så hvis du har noen befatning med maratonet, bør du sjekke bloggen jevnlig for oppdateringer frem til lørdag. Det viktigste er å sjekke at påmeldingen din er registrert under deltakeroversikten, og at jeg har lagt ut lenke til bloggen din på hovedsiden. Jeg blir i hvert fall veldig takknemlig hvis jeg slipper å starte min egen 24-times leseøkt på lørdag med å administrere bloggen.

Jeg har hatt mye vondt i øyne, hode og nakke de siste dagene, så jeg skal si meg fornøyd hvis jeg klarer en hel bok på lørdag. Hvis jeg klarer to, er jeg overlykkelig. Hvis jeg klarer tre, blir jeg ekstatisk. Noen større ambisjoner har jeg ikke. Listen over bøker jeg skal lese er nå noenlunde klar.

De bøkene jeg håper å fullføre er:

  • J. R. Ward – Mørkets elsker
  • Janet Evanovich – Plum Lovin’
  • Agatha Christie – Guds kvern maler langsomt

(Joda, Moshonista, vampyrkrigerne kommer til å funke på norsk også)

Ellers har jeg en hel haug bøker i bakhånd:

  • Anne Karin Elstad – Senere, Lena
  • Anne Karin Elstad – Sitt eget liv
  • Nicole Krauss – Kjærlighetens historie
  • Agatha Christie – Snikende død
  • Jo Nesbø – Gjenferd
  • Jeffrey Deaver – Sovedukken
  • John Steinbeck – Om mus og menn
  • Friedrich Dürrenmatt – Mistanken
  • Roald Dahl – Selsomt selskap
  • Sylvia Plath – Glassklokken
  • Heinrich Böll – Katharina Blums tapte ære
  • Graham Greene – Brighton Rock
  • Mark Haddon – Den merkelige hendelsen med hunden den natten

Noen av bøkene tror jeg er for tunge innholdsmessig til at de egner seg for en slik anledning, men de er korte og har behagelig skriftstørrelse. Flere har dessuten fått plass på 1001-listen, og det kan være en motivasjonsfaktor i seg selv.

Jeg avsluttet min finlesing av Raymond Chandlers Den lange søvnen i går, og må si at jeg likte boken enda bedre da jeg leste den sakte. De eplekjekke kommentarene til Marlowe tok helt av mot slutten, og jeg frydet meg. Fullføringen av Gordimer og Mann forbigår jeg i all stillhet denne uken. Ett maratonprosjekt får holde.

Den observante leser (for eksempel Karin) spør seg kanskje nå hvor det blir av gjennomgangen av bøkene jeg kjøpte forrige uke. Den kommer her:

Nye bøker = 0

Applaus og stormende jubel. Jeg nyter det så lenge det varer.

God leseuke til dere alle, jeg håper flest mulig er med på lørdag!

18 thoughts on “Ferielesning og lesemaraton”

  1. Så flink du er! Både med joggingen og ikke – bok – kjøp🙂 Jeg har heller ikke kjøpt noen bøker, men ønskelista på BookDepository blir bare lengre og lengre! Og med bare et lite klikk…. VILJESTYRKE.

    Så oversiktlig det ble med blogger og de tre siste innleggene, forresten. Jeg tar gjerne et kurs i hvordan når du har tid og mulighet🙂

    Kos deg med ferie, lesing og sol i nord (for her på østlandet er det lite sol å se, men desto flere skyer). Og Bokpusen Narnia hilser til Sabeltann🙂

    1. Tusen takk, Silje! Jeg klarer nok ikke å stå imot så veldig lenge, men noe moderasjon er bedre enn hemningsløs klikking:-) Den wordpress-funksjonen er helt genial, og ikke vanskelig å få til. På ‘widgeter’ er det en funksjon som heter RSS, og der fyller du bare inn bloggadresse, bloggnavn og hvor mange innlegg du vil vise. Det er også en funksjon som heter RSS-lenker, men den har jeg ikke testet ennå. Det jeg liker med RSS vs. bloggliste er at det nå er mye lettere å følge andres oppdateringer, og at man ikke bare ser det siste innlegget andre har lagt ut. Mye mer oversiktlig, og mindre tidkrevende å finne nye innlegg.

      Nå har det skyet over her også, men det var meldt både sol, delvis skyet, overskyet, regn og tåke i dag, så det eneste jeg vet med sikkerhet er at vi ikke får snø… Bokpusene Sabeltann og Scarlet er igjen hos sin far i Oslo, men Bokpusene Hamlet og Fedra hilser så mye til Bokpusen Narnia! God ferie og lesing til deg også:-)

  2. I Bergen er det også varmt og sol i dag, så nå er det ut i finværet for å begynne på «The Handmaid’s Tale». Imponert over at du orket å begi deg ut på joggetur. Jeg gikk en tur i går, men noe jogging ble det ikke. Håper på mer finvær slik at jeg kan gå mange fine fjellturer =)

    Du har forresten to av mine favoritter på listen din: «Den Merkelige Hendelsen med Hunden den Natten» og «Om Mus og Menn». De er begge lettleste og perfekte til lørdag!

    Jeg satser på å komme meg gjennom den første vampyrkrigerboken på lørdag jeg også, og får jeg lyst på en til skal det bare et trykk til på amazon før jeg har den =D Du får huske å skrive litt om hvordan du syns det er å lese den på norsk.

    1. Vel, jeg gikk mer enn jeg jogget, så jeg skal ikke skryte på meg noe:-) Men det er viktig at man ikke starter for hardt, ellers kan man bli skadet. Har jeg hørt. Kremt.

      Spennende med Handmaid’s Tale, jeg håper du liker den! Jeg synes både Steinbeck og Haddon virker lettlest (Steinbeck har superstor skrift og er likevel bare 150 sider lang), og leser jeg dem ikke på lørdag, kan det likevel hende at jeg leser dem i løpet av ferien.

      Jeg må innrømme at jeg allerde har bestilt vampyr nummer to;-) Bare sånn i tilfelle jeg blir helt hektet. Jeg skal prøve å vurdere oversettelsen, selv om det er litt vanskelig når jeg ikke vet hvordan originalen er. Men flyter språket godt og det ikke er noe som irriterer, er det sannsynligvis en god oversettelse.

  3. Tror det blir Ward på meg også, 2 stk falne engler og blir ikke det bra har jeg romanse med aristokrati og tjenerskap linet opp. + Kanskje Disgrace med Coetze og Mazettis pinvin. Tror det blir bra.
    (legg merket til at jeg heller ikke nevner Gordimer)

    (MIne skuldre faller først ned når dere kaster dere over tastaturet og bestiller sexgods2. )

    1. Da kan du slappe av for min del, for sexgods 2 er allerede bestilt! Ville bare ikke nevne det i innlegget, siden jeg feirer viljestyrken min inntil beviset på det motsatte dumper ned i postkassen. Romanse med aristokrati og tjenerskap vil jeg gjerne lese mer om. Heller det enn Coetzee, for han har jeg fortsatt i vrangstrupen etter Waiting for the Barbarians, selv om labben (nesten) har overbevist meg om at Disgrace er mye bedre. (Jeg begynner å lure på om Nobelprisen egentlig tildeles de forfatterne som klarer å gi leserne de mest seige og pinefulle leseropplevelser. Uten at noen nevner Gordimer med et ord, selvsagt.)

  4. Les Coetzee! Både Disgrace og Barndom var store leseropplevelser. Ikke lettleste, men heller ikke altfor tunge. Waiting for the Barbarians kom ikke jeg meg gjennom heller, til tross for at den er mye tynnere enn Disgrace.

    Gordimer kan vi spare til en dag vi føler oss ekstra oppegående.

    1. Ja, jeg lurer på om jeg skal innlede et fem-sider-om-dagen-prosjekt med Gordimer neste uke og se hvordan det går. Jeg slet ikke spesielt med Coetzee, jeg bare likte den veldig dårlig. Men jeg leste den på norsk og hadde den som pensum, så det var helst forklaringen på hvorfor jeg ikke ga meg. Kanskje hjelper det når temaet er et annet. Jeg har ikke avskrevet ham ennå:-)

  5. Så artig at du skulle si det, for det er akkurat hva jeg satte igang med forrige uke, 5-10 sider og nøye nedtegne referat. Jeg tok den med på oslotur og med all kolllektivrotet rundt oslos, hadde jeg god tid til fordypende MEGET vitenskapelig lesing
    – og jeg fant også ut hvorfor hun fikk bookerpris for boka, det var den realistiske scenen ved elva, den du vet, som jeg ikke kan nevne mer om ifall du ikke har kommet så langt.

    En ting er ihvertfall sikkert, jeg skal lese resten av boka sittende og ikke i senga. Coetzee er notert.

    1. Den realistiske scenen ved elva sier meg ingenting, så du har nok kommet mye lengre enn meg. Nå skal jeg være obs på den, for er det noe boken virkelig trenger, er det prisvinnende scener. Jeg kan ikke engang huske hva jeg leste sist, selv om det bare er en drøy uke siden jeg leste i den. Men å lese den i horisontalen, det går bare ikke. Med mindre jeg får søvnproblemer, da. Nå ble jeg veldig spent på å lese resultatet av din fordypende og meget vitenskapelige lesing. Blir det en prisvinnende omtale? Ja, det tipper jeg det blir. Da passer det dessuten utmerket å snike inn litt jogging, for å sprite opp en ellers sedat roman.

  6. kremt, sa jeg forrige uke,
    det var det jeg satte igang med, igår mente jeg -)
    (Overdrivelsene bare renner ut)
    Garantert prisvinnende omtale! Fylt av gløgge betraktninger som:
    – På disse sidene dukket det opp noen indianere, eller var det indere, jeg kanskje tror eide en butikk, de krangler om et peacesign, slikt er for hippier og indianerfaren blir sur –
    Til og med de som jakter på sterke verb i proust kommer til å bli imponert over min detaljkunnskap om det afrikanske jordsmonnet. Før side 163 derimot har jeg ikke fått med meg et ord.

    1. Å, fryd og glede! Hvis du ikke engang skiller mellom indere og indianere, blir det en fest å lese hva du fikk ut av raseproblematikken i boka. Forutsatt at det var et raseproblem å snakke om etter side 163, det er slett ikke sikkert. Kanskje Gordimer egentlig gjorde seg ferdig med rase da hun drepte han fyren før boka begynte. La problemet dødt, bokstavelig talt. Indianere og jordsmonn i Afrika, kan man ikke bare oppsummere boken med de to ordene? Eller, hvis man vil være grundig: «Det var noen mennesker som gravde i jorda og bedrev botanikk og agrikultur, drakk brennevin og kranglet om dette og hint. The End».

  7. Jeg synes du skal gå for Roald Dahl ved 4-tiden om morgenen når du begynner å bli forvirret og virkelig trett mens du ser rare skygger på veggene. Det tror jeg kan gi en artig effekt.

    1. God idé. Det er en sikker måte å holde seg våken på, i det minste. Enten det eller Jeffery Deaver. Det blir umulig å sovne hvis jeg først begynner å mistenke at det ligger en gal seriemorder under senga mi og bare venter på at jeg skal duppe av.

  8. Da jeg var liten var det en forferdelig skremmende historie vi fortalte hverandre: Det var en jente som var redd om natten, men trøstet seg med at valpen lå under sengen og slikket hånden hennes når hun ble for redd. Men da hun våknet neste morgen forstod hun at morderen hadde myrdet valpen, og hadde deretter ligget og slikket hånden hennes hele natten for å lure henne. Den var seriøst skremmende for en syvåring som attpåtil hadde hund. Mulig den kan holde deg våken også som trettiåring hvis du er trett nok?

    1. Å herregud, jeg er glad jeg ikke kunne den historien som liten. Jeg var mørkredd nok fra før, og en slik historie ville gitt meg permanent insomnia. Selv om jeg ikke hadde hund, ville jeg blitt vettskremt ved tanken på at et eller annet, dyr eller menneske, kunne ligge under sengen og luske på meg. Den kunne sikkert skremt meg i dag også, men sommernettene er nå på sitt lyseste nordpå og da skal det mer til. Heldigvis.

  9. Hvem i all verden er denne Karin som kan finne på å spørre om slikt?😉 Er det mangel på postkasse eller mangel på bokhandler der du ferierer som hjelper deg?

    Nei, fy deg Karin, det er jo viljestyrke som det snakkes om lenger opp her.

    Jeg har ingen stor leseliste for maratonet. Jeg planlegger å lese mye, men den ene boka som jeg tenke jeg skulle lese (eventyrlig underholdning for unge romantikere = safirblå) leste jeg ut i begynnelsen av uken.

    Litt krim av Mo Hayder, tok med meg en chick lit bok om greske guder fra biblioteket, og funnet ut at jeg kanskje skal variere litt med den megastore tegneserien Bone.

    1. Hehe, det er vel en kombinasjon av viljestyrke og tilfeldigheter vil jeg si. Bokhandler pleier jeg å kunne motstå, det er verre med nettshopping. Postkasse har vi, og jeg kan vel allerede røpe at det kommer til å havne et eller annet i den i løpet av sommeren. Jeg skal anmelde noen bøker før høstnumrene av Biblioteket, og da må man jo tross alt ha anmeldereksemplarer;-)

      Jeg har også tyvstartet på en lesemaratonbok. Jeg ble ferdig med første sommerferiebok i går, og da måtte jeg bare begynne på siste Jo Nesbø. Men det er sikkert lurt å innlede lesemaraton med en bok jeg har begynt på allerede, for da kommer jeg fort i gang. Jeg er spent på i morgen og begynner å få sommerfugler i magen.

Legg igjen en kommentar

