Stephanie Plum, Dostojevskij og Ekman

Det er sol, det er sommer, det er ferie, og jeg er i det nostalgiske hjørnet. Snart skal jeg på ferie og må være atskilt fra Lines bibliotek i mange uker fremover. (Det ordentlige biblioteket, altså, ikke bloggen. (Og hvis du er innbruddstyv og nå begynner å gni deg i hendene ved tanken på å stjele alle bøkene mine mens jeg er borte: Leiligheten står ikke tom i sommer).) Istedenfor hovedbiblioteket mitt i Oslo må jeg nøye meg med et stusselig lite reservebibliotek hjemme på jenterommet, heldigvis supplert av Mammas bibliotek og det lokale folkebiblioteket. Men panikken begynner nå å melde seg, for hvilke få heldige utvalgte bøker skal få være med på ferie? Flyselskapene er noen gniere på hvor mange kilo man får lov til å ha med seg, og når man skal nordover på sommeren man ha med seg klær som passer for temperaturer mellom 0 og 30 grader.

Noen bøker er selvsagte, og det er mine faste sommerferietravere samt neste lesesirkelbok. Men ellers? Jeg har sikkert 30 gode kandidater, og vet at jeg kommer til å angre uansett hvilke jeg velger. Etter mye om og men kommer jeg til å plukke med meg noe som virker veloverveid, glemme hvilke jeg har valgt før jeg er ute av døra, og fnyse vantro og skrekkslagen av mine idiotiske valg så fort jeg åpner kofferten igjen. What to do?

Noe nytt har jeg selvsagt fått siden sist, men nå er det de absolutt siste bøkene som kommer innenfor døren på lenge (bortsett fra de jeg kjøper på Gardermoen imorgen, selvfølgelig). Den første har jeg bestilt i anledning lesemaraton. Det er Janet Evanovich Plum Lovin’, som handler om den klossete dusørjegeren Stephanie Plum. Mens Sizzling Sixteen, som jeg fikk for noen uker siden, er en del av serien om Stephanie, er dette en between-the-numbers-bok som ikke har noen tilknytning til utviklingen i serien for øvrig. Grunnen til at dette er den perfekte lesemaratonbok, er at skriften er den største jeg har sett i en bok for voksne, og innholdet er lettlest og lett fordøyelig. Det er morsomt og romantisk, og hva mer kan man ønske seg? Dette er en bok som vil gi meg god selvtillit når jeg holder på å sovne og er lei meg fordi alle de andre maratonleserne har lest dobbelt så mye som meg.

Mysterious men have a way of showing up in Stephanie Plum’s apartment. When the shadowy Diesel appears, he has a task for Stephanie – and he’s not taking no for an answer. Annie Hart is a “relationship expert” who is wanted for armed robbery and assault with a deadly weapon. Stephanie needs to find her, fast. Diesel knows where she is. So they make a deal: He’ll help her get Annie if Stephanie plays matchmaker to several of Annie’s most difficult clients. But someone wants to find Annie even more than Diesel and Stephanie. Someone with a nasty temper. And someone with “unmentionable” skills. Does Diesel know more than he’s saying about Annie Hart?  Does Diesel have secrets he’s keeping from Stephanie and the two men in her life – Ranger and Morelli? With Stephanie Plum in over her head, things are sure to get a little dicey and a little explosive, Jersey style!

En “samlivsekspert” som er ettersøkt for væpnet ran og overfall? Stephanie Plum som Kirsten Giftekniv? Å, kjære. Bedre lesestoff enn dette til et lesemaraton tror jeg ikke man finner. Jeg gleder meg!

Andre bok er bind to av Dostojevskijs De besatte fra Verdensbiblioteket. Første bind skrev jeg lite entusiastisk om i forrige måned, og jeg ser ingen grunn til å gjenta meg selv her. I stedet skal du få en bokrelatert anekdote å forlyste deg med.

Jeg har vurdert å melde meg ut av Bokklubbens Verdensbiblioteket i noen måneder nå, men jeg bestemte meg for å vente til jeg hadde fått Dostojevskij andre bind vel hjem først. Forrige uke ble jeg så oppringt av en dame fra Bokklubbene som lurte på om jeg kunne tenke meg å melde meg inn i Verdensbiblioteket? Jeg ble helt forfjamset, og i forfjamselsen klarte jeg ikke å huske om jeg hadde meldt meg ut eller ikke. Men jeg hadde faktisk ikke meldt meg ut ennå, og jeg mener bestemt at Bokklubben nå har avslørt at de enten 1) Overvåker tankene mine, 2) Avlytter leiligheten min, eller 3) Har foretatt en grundig analyse av bokkjøpvanene mine de siste femten årene, og basert på tidligere atferd regnet ut at jeg nå mest sannsynlig har meldt meg ut for denne gang. Og det utløser en slags krisealarm hos Bokklubbene, siden min selvdisiplin før eller senere vil føre til at Bokklubbene går konkurs. De tåler en måned eller to, men ikke et helt år. Men det var fint at dama ringte, for da ble jeg påminnet om at jeg skulle melde meg ut, og det har jeg nå gjort. Og er klar til å takke ja til gratis bok og medlemskap neste gang hun ringer, selvfølgelig.

Tredje nye bok er Kerstin Ekmans Heksering-trilogi (Hekseringene, Springkilden, Englehuset) som jeg aldri ville kjøpt om den ikke var hovedbok. Men den høres slett ikke verst ut:

Heksering-trilogien er bygget på Kerstin Ekmans egen oppvekst i Katrineholm i Sverige. Her gir hun et uforglemmelig bilde av en søvnig småby, skildret med våkne øyne, og hun forteller om tre generasjoner kvinner og deres skjebnevalg. Persongalleriet er broket og mangfoldig. Det føles som om vi blir kjent med hver eneste sjel og hver minste avkrok i den lille stasjonsbyen over et tidsrom på nærmere hundre år.

Det blir heller ikke flere hovedbøker på en stund, for jeg har vært superflink og har avbestilt tre hovedbøker på rad. Jeg kan ikke annet enn klappe meg selv på skulderen for den enorme selvdisiplinen jeg nå legger for en dag. Måtte den vare over sommeren.

Eneste skjær i sjøen – utover bokvalgets sommerferiekvaler – er at jeg må innlede sommerferielesingen med å fullføre tre bøker. Buddenbrooks har ligget brakk i månedsvis, Bevareren er blitt blytung etter at jeg skrev innlegg om den, og Den lange søvnen måtte jeg skumme slutten på for å bli ferdig med. Dermed må jeg lese slutten på nytt for å få alle de løse trådene til å gå opp, og tilfredsstille min indre autist. Men Chandler er i det minste morsom, så den skal gå greit. Buddenbrooks liker jeg også, men jeg kommer likevel til å bruke ufattelig lang tid på de mange hundre sidene som gjenstår. Bevareren var en dårlig, dårlig idé, men jeg gir meg ikke.

Det er tragisk å måtte innlede sommerferielesingen med tre halvleste bøker som må leses ferdig. Det er nesten som å være nødt til å gjøre lekser mens alle andre drikker øl i solen. Men nå skal de leses ferdig, en etter en, om det så blir det siste jeg gjør. Heldigvis for meg kan man både lese bøker OG drikke øl i solen samtidig. I mellomtiden gleder jeg meg til alle bøkene jeg skal lese så fort jeg er ferdig.

Hvilken bok gleder du deg mest til å lese i ferien?

31 thoughts on “Stephanie Plum, Dostojevskij og Ekman”

  1. Jeg kjenner igjen den «Hvilke bøker skal jeg ha med??» – følelsen! Håper du får med deg de «riktige» bøkene🙂 (Du tar vel med heite og sexy vampyrkrigere, håper jeg). Jeg gleder meg til å lese alle bøkene jeg har bestilt i det siste, og har en god følelse for dem alle. Så sommerlesingen blir ikke noe problem. Nå skal jeg være hjemme en god stund, så ikke trenger jeg å stresse med pakking heller. Og så har jeg tenkt å ta med meg de bøkene jeg ikke har fått lest når jeg endelig skal på tur🙂 Det er i allefall planen.

    En bok jeg har gledet meg til en stund nå er boka med den fantastiske tittelen: Miss Peregrine’s home for peculiar children av Ransom Riggs. Begynte på den i går, og den innfrir😉

    Ønsker deg en riktig fin tur nordover, Line! God sommer fra Silje

    1. Tusen takk! Vampyrkrigerne er en selvfølge, så den saken er i det minste grei;-) Ellers skal jeg prøve bare å ta med meg lettleste ting, slik at jeg har noe å se frem til etter Gordimer… «Livet etter Gordimer» skal del to av sommerferien kalles. Da blir det nok for det meste krim og humor, tenker jeg. Den fantastiske tittelen hørtes spennende ut, og jeg gleder meg til å lese omtale når du kommer så langt!

      Riktig god sommer til deg også:-)

  2. Livet etter Gordimer ja, det kalles det her i huset også, faktisk har jeg i 2 netter nå, unngått å lese gordie, ved å høyst forbudt lese bøker jeg har lest før – (gasp), og nettopp (trippelgasp)
    , nemligen sexywarriors 2 & 3, som minner meg på at jeg straks må gå på egen blogg og forandre mine preferanser fra team butch & rhev, til rhage & zhadist. Nå sverger jeg å holde meg borte fra blod og hekseri til Wards andre serie om engler dumper ned i postkassa. Den skal visstnok ikke være av samme kvalitet.

    , jadda, jadda og det jeg egentlig ville si er at:
    Da jeg var på biblioteket idag hadde de ikke tidskriftet ditt.
    Nedtur!

    – & selvfølgelig god sommer.

    1. Hva?! Og de kaller seg et bibliotek? Hvilken frekkhet. Men keine Sorge, jeg skal ta med til deg på book crossing-møte i september!

      Jeg begynner å betvile min egen avgjørelse om å fullføre Gordimer før vampyrene. Med det tempoet jeg holder nå er det snakk om enten-eller, ikke både-og, og da må man ha prioriteringene sine i orden. Dessuten må jeg jo lese før jeg kan ta stilling til hvem som er best, og det er en debatt det er umulig å stå utenfor! Men serie om engler, sier du? Er ikke det en litt underlig overgang? Og hva var galt med vampyrene?

      God sommer til deg også!

  3. Jeg ler meg i hjel! Fantastisk om bokklubbene. Jeg må forresten få tak i det nyeste eksemplaret av Biblioteket, for der har nemlig venninna mi skrevet et lite bidrag (Ingvild Øye). Hvorfor jeg ikke abonnerer? jo, det er fordi jeg har abonnert på flere forskjellige, og jeg har rett og slett ikke tid til å lese de. De ender opp med å stå i hylla mi, så jeg vil heller kjøpe et i ny og ne.

    I ferien skal jeg ellers lese ferdig Meg eier ingen, Francis Meyers lidenskap (håper jeg liker denne bedre enn Verdensmestrene), og muligens en klassiker. Jeg skal selvsagt lese mange flere. od sommer:)

    1. Så gøy at du kjenner Ingvild! Det er ikke et lite bidrag hun har skrevet, og jeg holdt på å le meg i hjel første gangen jeg leste det. Anbefales! Hvis du ikke vil abonnere selv, kan du evt be skolebiblioteket eller det lokale folkebiblioteket om å abonnere, for da kan man låne hjem de numrene man ønsker å lese når man har tid. Vi sender mail til alle bibliotekene hver gang vi gir ut noe, så de bør ha hørt om oss til nå. Ellers koster det ikke noe i porto å kjøpe enkelteksemplarer, som kompensasjon for at vi ikke er å få kjøpt over disk.

      Meg eier ingen var en sterk kandidat til en plass i kofferten, men jeg droppet alle innbundne bøker for å kunne ha plass til flere pocketbøker;-) Men jeg tar med meg Kjærlighetens historie som du anbefalte i fjor. Kanskje det blir årets sommerbok? God sommer til deg også!

  4. Eg har løyst heile feriebokproblematikken med å kjøpe lesebrett. Nå har eg kjøpt 12 ebøker, og trur eg skal overleve 11 dagars ferie, uansett humørsvingningar.

    Morsomt å lese om Verdensbiblioteket. Eg har også eit ambivalent forhold til mitt medlemsskap der. Eg har vore medlem sidan det starta opp, og det er einaste grunnen eg har til å fortsette abonnementet mitt. Men det kjem mange fleire dyre bøker i posten enn eg rekk lese..

    Takk For Biblioteket forresten. Det kom i posten i dag og ser veldig fint ut. Eg gleder meg til å lese.

    1. Jeg fikk med meg ti bøker til slutt, uten overvekt, så da skal jeg si meg fornøyd. Lesebrett er jeg fortsatt skeptisk til, for jeg hater å lese fra skjerm.

      Jeg meldte meg også inn i Verdensbiblioteket ved oppstart, men har måttet melde meg ut med jevne mellomrom fordi de utgir bøker jeg har allerede. Jeg har ikke lest så mange av dem ennå, men det er i det minste ikke bøker som går ut på dato. Og så skal de ha for at bøkene er så solide at de tåler å gå i arv;-)

      Håper du liker Biblioteket! Jeg synes det ble veldig bra.

  5. Hvilke bøker falt valget på til slutt? Det er enklere å velge når man har Kindle, for da slipper man å ta med så mange vanlige bøker. Jeg tok med fire på hytten, og to av dem er lest =)

    Jeg gleder meg mest til «Senor Vivo» og til «Mort» av Terry Prachett. Men tiden vil vise hvilke bøker jeg faktisk får mest glede av.

    Vær forresten ikke redd for Kindleskjerm. Jeg takler ikke å lese på skjermer, printer alltid ut elektroniske pensumartikler. Men Kindle kan jeg lese på i like mange timer som en vanlig bok.

    1. Det ble bare kosebøker: Jeffery Deaver, Janet Evanovich, Nick Hornby, vampyrkriger bind 1, Kjærlighetens historie av Nicole Krauss, Senor Vivo, Margaret Atwood og Patricia Cornwell. Og så Gordimer, selvfølgelig. Mamma har dessuten den nyeste Jo Nesbø, så jeg vet ikke hvilken ende av herligheten jeg skal begynne i!

      Skepsisen min til lesebrett skyldes egentlig ikke at jeg tror skjermen er like ekkel som pc’en. Jeg bare elsker å holde i bøker, lukten av papir, og ikke minst å ha dem oppstilt på nattbordet. Lesebrett er kanskje mer praktisk, men forholdet mitt til bøker er for romantisk til at det lar seg modernisere;-)

  6. Kan Margaret Atwoods bøker klassifiseres som kosebøker? Jeg tror jeg har begynt i feil ende i så tilfelle. Tar gjerne i mot Atwood-anbefalinger. Begynte på Oryx and Crake for lenge siden, men den var såpass tung at jeg ikke orket å fullføre. Jeg tror egentlig den er god, og jeg tror i alle fall at Atwood er god, men jeg har ikke orket å prøve meg på noe mer av henne siden. Hvis jeg ikke vil lese en veldig tung bok, hvilken/hvilke kan du anbefale? Jeg vil gjerne oppdage Atwood =)

    1. Ja, faktisk! Men ikke den typen kos som innebærer å lese fort og tenke lite. Den første boken jeg leste av henne var Lady Oracle fra1976. Det var riktignok en pensumbok, men en jeg slukte rått. Den kan jeg virkelig anbefale. Jeg likte også The Edible Woman, som var debutromanen hennes. Jeg tror forfatterskapet hennes er blitt tyngre etter hvert som hun er blitt eldre. Oryx and Crake har jeg ikke engang orket å kjøpe ennå, for jeg har alltid hatt inntrykk av at den er en prøvelse. Derfor har jeg begynt med de første bøkene. Den boken jeg har med meg er novellesamlingen Dancing Girls, som jeg tenkte å lese i forbindelse med novelleutfordringen.

      Jeg har begynt å tenke litt på 1001-bøkene for neste år, og tror jeg skal velge enten Surfacing eller The Handmaid’s Tale. Begge er korte. Om ikke før, kan du jo bli med og oppdage Atwood da?🙂

    2. Sniker meg inn her med en liten bokanbefaling til Labben, jeg🙂
      The Handmaid’s Tale (som Line nevner nedenunder) er kjempebra! Og Den blinde morderen. Anbefales🙂

      1. Synd jeg valgte å begynne med Oryx and Crake i stedet for The Handmaid’s Tale. Jeg kjøpte dem samtidig. Kanskje jeg hadde hatt et annet forhold til Atwood hvis jeg hadde begynt i motsatt rekkefølge. Det skal uansett bøtes på nå.

        Jeg hadde nesten glemt det, men jeg kjøpte faktisk Den Blinde Morderen (engelsk utgave) på Fretex forrige uke, så da har jeg to gode valg til å begynne med. Jeg kan ikke starte med de tidligere bøkene hennes, med mindre jeg er tålmodig, for de var ikke å få til Kindle. Det får bli The Handmaid’s Tale i stedet. Liker jeg den bestiller jeg flere =)

        Takk for anbefalinger =D

      2. Da venter jeg spent på å høre hva du synes, for jeg har ikke lest noen av dem selv. Men The Handmaid’s Tale har jeg bare hørt gode ting om. Håper du liker dem:-)

  7. Takk for tips. Jeg tror jeg vil begynne med debuten hennes, The Edible Woman. Jeg er også gjerne med på «The Handmaid’s Tale» for den har jeg stående i bokhyllen min. Det hadde vært spennende å lese de etter hverandre, for å få et lite innblikk i hvordan hun har utviklet seg som forfatter =)

    Jeg har falt helt av novelleutfordringen. Det er litt trist, men jeg tror nok romanene blir prioritert. Likevel skal jeg prøve å få lest noen flere noveller i år, så får vi se hvor mange jeg ender opp på til slutt. Jeg leste tross alt noen meget gode noveller fra samlinger jeg gjerne vil lese ferdig.

    Det er ikke umulig at Oryx og Crake faktisk er veldig god, men jeg orket ikke en slik tung bok da jeg prøvde meg sist. Jeg kommer nok til å plukke den opp igjen – spesielt hvis andre bøker av Atwood faller i smak.

  8. @Silje: Jeg må nesten også takke for tips, for The Blind Assassin har jeg hittil hørt lite om:-)

    @Labben: Jeg tror også det er lurt å følge utviklingen hennes, siden flere temaer og teknikker går igjen i forfatterskapet. Uten at jeg har inntrykk av at hun gjentar seg selv av den grunn. Det som er imponerende med The Edible Woman er at Atwood bare var 23 år da hun skrev den. Det er en slags prefeministisk bok som er imponerende innsiktsfull til å være skrevet av en så ung kvinne før feministbølgen på syttitallet. Det er ingen politisk rødstrømperoman, og det gjør tematikken ekstra interessant.

    Jeg har bare lest halvparten av novellene til nå, men tror det kan gå raskt å hente seg inn igjen hvis jeg fokuserer på novellesamlinger som helhet mer enn enkeltnoveller. Jeg planlegger en novelledugnad etter hvert, men først blir det ferielektyre:-)

  9. Ville bare slenge inn en anbefaling på Handmaid’s Tale. Det er evigheter siden jeg leste den. Nå har jeg bare lest 3 Atwoodbøker (tror jeg), Cat’s Eye, som jeg ikke husker så godt og Robber Bride.

    Sistenevnte var litt mer chiclitty, med twist og vil du (labben)ha en lettere inngang ti forfatterskapet er det en mulig begynnelse.

    1. Nå begynner jeg å klø etter å få lest The Handmaid’s Tale. Hvis kløen ikke gir seg i løpet av helgen, må jeg haste av gårde til biblioteket på mandag. The Robber Bride kjøpte jeg for noen år siden, og jeg har også fått inntrykk av at den er lettere enn de andre. Men den må pent stå i kø til jeg er har lest de andre i rekkefølge. Ordnung muss sein.

  10. Ingalill: Jeg er overbevist. The Handmaid’s Tale skal leses. Kanskje neste lørdag =) Jeg fant en annen jeg ville lese: Surfacing, hennes andre roman.

    Line: Jeg er på topp =D Som regel ligger jeg langt nede på blogglister på grunn av M’en, så nå fryder jeg meg over å være først. Små gleder i livet hehe😉

    1. Surfacing skulle jeg egentlig ha lest i vår, men jeg kom meg aldri så langt. Den er egentlig neste Atwood på listen min, hvis jeg klarer å motså The Handmaid’s Tale, selvsagt.

      Jepp, du er på topp! Jeg fant ut at jeg måtte ha deg, Ingalill, Karin og Silje på topp, for dere oppdaterer jo så sabla ofte at jeg ikke har sjangs til å få med meg alle innleggene deres uten å gå ualfabetisk til verks;-) Jeg elsker den nyoppdagede funksjonen, den er super!

  11. Var på vei til sengs, men ble så nysgjerrig på hva denne toppen var at jeg måtte inn å sjekke. Pur fryd her også, og tenk på hvor nyttig det blir for deg og stadig ha synlige joggeinnlegg -)

    Nå skal jeg og Nadine legge oss.

    1. JA! Det tenkte jeg også på. Veldig lurt. Snart begynner jeg å drømme om jogging, og da er det gjort. Så bra at Nadine fikk sove hos deg i natt. Da fikk jeg en natt fri:-)

  12. Jeg har også abonnert på Verdensbiblioteket, sluttet etter to bøker og begynte på igjen her nå i mai etter en telefon fra Bokklubben. Vel, første (ordinære) bok kom i posten denne uken. De besatte – del 2…. Ja, hva skal med del 2 når man ikke har del 1, så da var det jo bare å bestille del 1. Den ordren ble behandlet så fort at jeg mistenker at de nesten stod bak hushjørnet med boken pakket og klar. Jeg kjenner at jeg irriterer meg at den kommer i to deler, Krig og fred derimot (som er flere sider til sammen) den er i en samlet utgave. Sukk, økonomen i meg har nå puttet De besatte nesten helt øverst på leselisten…

    Gleder meg til å lese mer om Janet Evanovich – ser ut til å være en serie som man kan bli underholdt av:-)

    1. Det er så godt når andre Bokklubb-ofre står fram og deler sin historie:-) Andre tror sikkert at vi er paranoide som tenker at Bokklubbens hemmelige agenter lusker bak hjørner og overvåker leiligheter, men de har neppe vært stuck i Bokklubbens klamme fangarmer selv. Det er vel en betingelse at man må kjøpe den første ordinære boken etter å ha meldt seg inn? Ergo kan man ikke returnere den selv om det er andre bind. Du kan være helt bombesikker på at den vervekampanjen skjedde på et velvalgt tidspunkt, fordi de vet at sånne som oss ikke får ro i sjelen før også første bind er på plass. Den Krig og fred-utgaven har jeg, og jeg skjønner ikke hvordan det skal være mulig å lese den pga størrelsen.

      Janet Evanovich er absolutt underholdende, og jeg gleder meg allerede til å skrive innlegg om de to bøkene:-)

  13. Haha, Bokklubbene ser dere! Selv liker jeg å tro at jeg har taket på dem. Jeg er verdensmester i å avbestille og har knapt kjøpt en eneste fullprisbok. Men herregud, så mye gratis jeg har fått! Kanskje jeg bør starte Bokklubb-coaching? Og lære bort triksene mine: Bokklubbsnyting101.

    Eller kanskje jeg ikke bør snakke så høyt om det? For plutselig er de der igjen med fornyet styrke og vervekampanjer meg inn i det hinsidige. Hjelp.

    1. Hehe, jeg tror faktisk du ville blitt etterspurt som Bokklubb-coach! Men da hadde de sannsynligvis sett seg nødt til å legge ned hele sjappa til slutt, siden de baserer seg på folk som glemmer å avbestille. Jeg var verdensmester i å avbestille tidligere, inntil jeg ble medlem av Den Norske og alle hovedbøkene kostet kun 149 kr… Men så begynte de å skru opp prisene og nå har jeg tørket støv av mine gamle avbestillingskunster. Fullpris, nei takk.

      Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å snakke høyt om det, for har de først fått navnet ditt slipper du aldri unna!

Legg igjen en kommentar

