Selvangivelse, eller I love your blog award

Tusen takk til Siljes skriblerier som ga meg med denne “selvangivelsen”, eller “I love your blog award”, som den også kalles. Silje: I love your blog, too!

Reglene er som følger:

  1. Lenk til den som ga deg prisen.
  2. Besvar spørsmålene.
  3. Gi prisen videre til ti bloggere.

Hvorfor begynte du å blogge? Jeg begynte å blogge fordi vi i oppstarten av Tidsskriftet Biblioteket fikk ymse råd om at det var lurt. Dermed tenkte jeg lenge på blogging som en del av mine øvrige redaktørplikter, og en plikt det var altfor lett å sluntre unna. Så ble jeg syk i desember og trengte noe hobbyrelatert og hyggelig å drive med på dagtid. Da ble jeg fort bitt av basillen og nå synes jeg at blogging er like gøy som å lese.

Hvilke blogger følger du? Alle som står på listen over blogger jeg liker, leser jeg alle innleggene til. Pluss at jeg stikker innom mange andre blogger av og til. Men fellesnevneren er at alle blogger mye om bøker.

Favorittmakeupmerke? Jeg har vekslet mellom Chanel, YSL, Lancôme og Dior inntil jeg oppdaget at alle tester på dyr. Så nå er det adios til samtlige av merkene og bonjour til Clinique og Estée Lauder. Hvis du er opptatt av dyrevelferd, og det bør du være, kan du ta sjekke NOAHs oversikt. Her får du ikke bare en oversikt over kosmetikk som er og ikke er testet på dyr; oversikten inneholder dessuten en liste over produsenter av vaskemidler, tannkrem og ulike hygieneprodukter, og hvorvidt de tester på dyr.

Favoritt klesmerke? H&M. De har alt jeg trenger, billig, og selger over nett. Jeg elsker kanskje å kjøpe bøker, men jeg hater å kjøpe klær jeg må prøve utenfor mitt eget hjem. Jeg er dessverre litt bekymret over at klærne produseres under fryktelige vilkår, og er på utkikk etter en alternativ løsning som passer både samvittighet og lommebok.

Ditt må-ha makeup-produkt? Foundation og mascara. Og den deilige håndkremen min fra L’Occitane. Jeg prøver å avansere med øyenskygge, kajal, leppestift osv, men som regel vinner latskapen en knusende seier over forfengeligheten.

Favorittfarge? Har alltid vært rød, lilla og rosa, men etter at jeg sluttet å farge håret mørkt, ble mine favorittfarger plutselig blått, brunt og hvitt. Merkelig, men dette med vår, sommer, høst og vinter-typer har kanskje noe for seg.

Parfyme? Alt fra Bulgari. Eller Bvlgari, som det skrives på flasken. Nydelig! Jeg fikk fem miniatyrflasker i reisegave i helgen, og alle lukter fantastisk, helt fantastisk. Den jeg bruker nå heter Omnia Crystalline og lukter virkelig krystallinsk. Ellers er det ikke noen tvil om at jeg er jente hvis du sjekker badehyllen min: Parfymene har navn som Lolita, Feminine, Womanity, Angel og Princess. (Kanskje jeg skulle vært rosablogger likevel?)

Favorittfilm? Jeg har ikke fått noen ny favoritt på mange år, siden jeg sjelden har samvittighet til å prioritere film over bøker, og får akutte anfall av ADHD når jeg setter meg foran tv’en. Og når jeg ser film, foretrekker jeg egentlig drittfilmer. Men tidligere favoritter er “Piano”, “Lock Stock and Two Smoking Barrels”, “Den fabelaktige Amelie fra Montmartre”, “Sex og Lucia”, “O Brother Where Art Thou” og Monthy Pythons “Holy Grail”. Drittfilmfavoritter er “Dødelig våpen”, “Die Hard I”, “Don’t Mess With the Zohan”, “Alene hjemme I” og “Dodgeball”. Sistnevnte inneholder mine to yndlingsreplikker fra filmhistorien (ikke les hvis du ikke tåler vulgaritet): “You’re just about as useless as a cock flavored lollipop” og “watching you play dodgeball is like watching a bunch of retards trying to hump a door knob”. Hvilken språklig presisjon! Hvilken kreativ bruk av similer!

Hvilket land vil du besøke og hvorfor? Hvor finner jeg verdens vakreste strand? Fiji? Seychellene? Maldivene? Brasil? Dit vil jeg i hvert fall dra, på ubestemt tid. Med meg i kofferten vil jeg ha med et lass med bøker, deriblant boka Livet i fjæra, en bok om levende organismer i grunt saltvann. (Takk for tipset, Peter!)

Still og besvar det siste spørsmålet selv: Hvor tøffe er kattene dine? Svar: De er veldig tøffe. Blant annet fordi de tar sine rovdyrinstinkter på alvor og insisterer på å bidra i matveien. På søndag fikk jeg en litt uvant oppgave da Sabeltann (verdens tøffeste gutt) fanget en liten spurv og tok med seg hjem. Problemet var bare at den fortsatt levde og gjemte seg bak den ene bokhyllen (enda en god grunn til å ha maaaaange bøker: Man kan faktisk redde liv). Jeg måtte stenge Sabeltann inne på et rom, mens jeg prøvde å finne ut hvordan man klarer å fange en spurv uten å skade den, og hvordan man klarer å få den ut. Heldigvis var spurven smart, og klarte med litt hjelp av en pinne og litt Harry Potter-aktig vifting å finne veien ut i verden igjen på egenhånd. Sabeltann var snurt, men han klarte tross alt å drepe den lille musen han tok med seg levende hjem i påsken. Og jeg må ikke glemme like tøffe Scarlet, som har bidratt til kosten med en skjærevinge, en upillet reke og noen skikkelig feite mark. I tillegg til pinner, løv, veps, fluer og humler. Katters blinde flekk i bakhodet? De har ikke helt satt seg inn i hva mennesker liker å spise.

Jeg gir denne videre til: Alle som finner lenker til egen blogg under “blogger jeg liker”. Siden jeg har inntrykk av at denne prisen har sirkulert i bloggland en stund (og åpenbart ikke er beregnet på bokbloggere), vet jeg at jeg har lest mange besvarelser rundt omkring og har ikke oversikt over hvem som har besvart og ikke. Derfor: Jeg gir prisen videre til DEG, og så er det bare å besvare i vei dersom du ikke allerede har gjort det.

10 thoughts on “Selvangivelse, eller I love your blog award”

  1. Det gleder meg intenst at du siterer Dogdeball
    , selv tyr jeg oftest til Zoolander. Det finnes ikke den livssituasjon hvor man ikke kan slenge seg rundt med et indignert ‘magnum’ og rope MÆRMÆÆN.
    – sleng på en solid dose Catch22
    og et sikkerstikk fra School of Rock
    » don’t let the man get you down»
    Hilsen
    popkultslaven.

  2. Jeg digger at du har «O Brother Where art Thou» som favorittfilm. Den er genial! «Man of Constant Sorrow» spilles ofte i mitt hjem (og i min mor sitt hjem). Og «Holy Grail» varmer mitt Python-hjerte =)

    Dodgeball har jeg kun sett en gang, så jeg kan ikke kommentere det valget, men «Dude, Where’s My Car» må være min drittfilmfavoritt! «Do you have the continuum transfunctioner?» For ikke å snakke om «Independence Day» – tidenes beste katastrofefilm.

  3. En flott selvangivelse, Line, og tusen takk for fine ord! Og så det er jo veldig bra at Sabeltann og Scarlet (kule navn!) også bidrar med middagen en gang i blant🙂 Bokpusen Narnia la fra seg en spissmus foran senga vår hver dag en hel sommer… levende eller død var ikke så viktig…
    Ellers er jeg helt enig i at håndkremen til L’Occitane er helt fantastisk🙂

  4. Jeg ler! Denne er definitivt ikke myntet på bokbloggere, men merkelig nok så klarer du å svare interessant uansett🙂 Drittfilmer er undervurderte, i mitt hodet er film ren underholdning, så kan bøkene ta seg av resten.

  5. @Ingalill: Jeg lurte først på om det lot seg gjøre å sitere en slik drittfilm i (seriøs) bokbloggsammenheng, men kom frem til at et godt sitat passer inn i enhver sammenheng. Etterpå kom jeg på noen gullkorn fra Austin Powers, men da var det dessverre for sent:-(

    @Labben: Jeg synes George Clooney gjør en fantastisk figur i den filmen, og første gang jeg så den holdt jeg faktisk på å le meg i hjel, bokstavelig talt. Og musikken er glimrende! Jeg tror det snart er på tide å se den på nytt:-) Dine drittfilmfavoritter har jeg ikke sett, så da skal jeg følge med neste gang de går på tv!

    @Silje: Tusen takk og bare hyggelig:-) HVER DAG?? Å kjære… Jeg skjønner at jeg skal slutte å klage på mine små troll. Scarlet fanger stort sett et eller annet hver dag, men det er ofte insekter og andres katters leker (aner ikke hvor hun finner dem). Da får hun masse skryt, i håp om at hun skal la være å fange noe med puls.

    @Haruhi: Takk! Jeg likte på en måte spørsmålene, selv om jeg befant meg milevis unna komfortsonen. For å si det sånn: Dette blir neppe et fast innslag på bloggen;-) For øvrig er jeg helt enig med deg om film vs. bøker. Jeg kan godt se en bra film hvis jeg må, men oppsøker dem sjelden. Hvis jeg vil ha kvalitet, leser jeg bok. Enkelt og greit.

  6. I og med at jeg har store bloggabstinenser men ikke orker å skrive en bokomtale kommer jeg til å ta oppfordringen og svare på spørsmålene =)

    Endelig har jeg tilgang på egen blogg igjen. Det siste døgnet har jeg vært misunnelig på alle som bruker wordpress. Heldigvis skjer det sjelden at blogspot er nede mer enn ti minutter!

    1. Hadde du ikke svart allerede? I så fall er det strålende om du svarer! Du ville uansett vært blant mine førstevalg, som vanlig:-)

      Ja, jeg skjønte at det var noe mystisk på gang med blogspot igår, for jeg skulle kommentere blant annet på innlegget ditt om Wells, men det fikk jeg ikke lov til. Da får jeg heller ta turen innom idag!

  7. Nå har jeg svart =)

    Jepp, blogspot døde i ca. ett døgn. I tillegg slettet den innlegg og kommentarer skrevet etter onsdag. Jeg har fått innlegget mitt tilbake, men ikke den ene kommentaret til innlegget =(

    Ta gjerne turen innom. Jeg har dessuten en oppgave til deg – en stafettpinne for å være mer nøyaktig. Du har kanskje fått med deg at dipsolitteraten startet en stafett? Nå er det din tur =) Jeg har linket til hans innlegg hvis du trenger å lese regler for stafetten, ellers finner du historien på bloggen min! Lykke til, jeg har muligens gjort det litt vanskelig for deg, uten at det var meningen. Men det er gøy =)

    1. Så utrolig frustrerende! Hvis det hadde skjedd med wordpress, ville jeg ha klikket helt.

      Stafett er gøy å være med på, og jeg skal nok alltids finne på et eller annet smart selv om du har gjort det vanskelig:-) Gleder meg til å se hva du har svart!

Legg igjen en kommentar

