Nytt i bokhyllen og Don Quijote

Når man blogger om bøker får man mange hyggelige og morsomme kommentarer. Bokblogglesere ser ut til å være velsignet fri for trangen til å si: «Å ja? Så du likte den boken? Det er bare fordi du er STYGG!! Jeg HATER trynet ditt” til hverandre, i motsetning til blant annet rosabloggernes og Dagbladets lesere. Den kommentaren jeg hittil har ledd mest av fikk jeg fra Karinforrige ukesoppdatering. Hun etterlyste noe vantro hvilke bøker jeg hadde kjøpt siden sist; prøvde jeg muligens å underslå at jeg hadde utvidet dødsboet, og hadde hun nå ødelagt hele opplegget mitt? Men det er faktisk HELT SANT! Jeg kjøpte ingen bøker uken etter påske!

Før du rekker å tenke at det var da voldsomt til selvdisiplin, kan jeg berolige deg med at det var fordi jeg var bortreist. Forrige uke var jeg imidlertid på plass i Oslo igjen, og klarte å utvide dødsboet med hele fire nye bøker. Men det var likevel ikke snakk om å gå amok, for alle bøkene kom i hus av mer eller mindre fornuftige grunner.

Edvard Hoems Mors og fars historie var for eksempel hovedbok i Bokklubben, og som jeg har nevnt før: Det er noe helt annet å være en aktiv bokkjøper som trykker på knapper, enn å være en passiv bokkjøper hvis eneste last er at hun lar være å trykke på knapper. Dessuten er Bokklubben i krise, så jeg liker å tenke på meg selv som en slags velgjører som mottar gratis bøker som takk for de sjenerøse pengegavene jeg donerer.

Baksidetekst: Edvard Hoem skriv om det foreldra hans ikkje snakka om, korleis mor hans og far hans trefte kvarandre i 1945, og kva det var som førte til at akkurat dei slo seg i lag. Edvard Hoems far var lekpredikant og heldt i krigens år 1940-45 meir enn sju hundre møte i det han kalla Dalenes dal, Gudbrandsdalen. Mora var kokke på Fåberg pleiehjem, og ho fekk ei dotter med ein tysk soldat i 1945. Ingen ville vel ha trudd at lekpredikanten og kokka ville finne kvarandre.

Noen som har lest? Dette er en bok jeg ikke ville kjøpt selv, men som jeg likevel nå er den (litt skeptiske?) eier av. Andre bok er kanskje et enda mer fornuftig kjøp, for det er Nadine Gordimers Bevareren. Den skal leses til Labbens lesesirkel, og er derfor omtrent like nødvendig å kjøpe som en pensumbok i et yndlingsfag. Hvis ikke måtte jeg ha stått over lesesirkelen, og da hadde Labben blitt svært lei seg. Nei, det går ikke, boken måtte kjøpes!

Baksidetekst: Bevareren, det er Mehring – fremgangsrik forretningsmann. Han er gift, har en voksen sønn, elskerinne, luksusbolig i byen og gård på landet som han kan holde gående uten økonomiske oppofrelser. Og han er innstilt på å forsvare, koste nesten hva det koste vil, sin privilegerte livsform. Mehring er ingen ond mann, han behandler de farvede han har i sitt brød med patriarkalsk vennlighet, og han har distré omsorg og interesse for sine omgivelser. Allikevel er han ikke elsket, ikke av konen, ikke av elskerinnen, og selv er han ute av stand til å utvikle dypere følelser for menneskene omkring seg. Det eneste han føler seg virkelig ett med er Afrika. Men en ukjent farvet mann som man finner død på gården stiller plutselig et spørsmålstegn ved Mehrings rett til Afrikas jord.

Dette er en bok jeg ikke ville ha kjøpt hvis det ikke var for lesesirkelen til Labben, men det gir meg gode assosiasjoner til studietiden, da jeg plutselig oppdaget fantastiske nye forfatterskap gjennom pensumlitteraturen. Nadine Gordimer er uansett en forfatter det er på høy tid at jeg leser noe av.

Tredje bok var noe mye hyggeligere enn et fornufts- eller impulskjøp; det var en gave fra Beate. Vi falt begge to pladask for Lisa Genovas debutroman Alltid Alice, som du kan se av både Beates og min anmeldelse. Vi var derfor spent da Genovas andre bok, Left Neglected, ble utgitt for et par måneder siden. Men Beate ble veldig skuffet over boken, av grunner du kan lese her, og ville derfor gi bort boken.

Baksidetekst: Sarah Nickerson is like any other career-driven supermom in Welmont, the affluent Boston suburb, where she leads a hectic but charmed life with her husband Bob, faithful nanny, and three children – Lucy, Charlie, and nine-month-old Linus. […]  A self-confessed balloon about to burst, Sarah miraculously manages every minute of her life like an air traffic controller. Until one fateful day, while driving to work and trying to make a phone call, she looks away from the road for one second too long. In the blink of an eye, all the rapidly moving parts of her jam-packed life come to a screeching halt. A traumatic brain injury completely erases the left side of her world.

Tusen takk for bok, Beate!

Siste nye bok er faktisk en lydbok, noe som er sjelden vare her i gården. Jeg har kjøpt Cervantes Don Quijote på lydbok etter å ha prøvd meg på papirutgaven to ganger uten å komme lengre enn til side 200. Lydboken varer 40 timer og 24 minutter, og jeg må si at det er en veldig forlokkende tanke å kunne fullføre en murstein i løpet av til sammen to knappe døgn. Hvis dette funker, og det skal det, vil jeg skaffe meg lydbokversjonen av både Melvilles Moby Dick og Dantes Den guddommelige komedie, for det er virkelig den eneste muligheten jeg ser til å komme gjennom dem. Klassikere på lydbok er jammen en god idé, og de er slett ikke dyre. Jeg fant mine her.

Nå skal jeg ut i solen og lese et eller annet. Jeg tror faktisk det blir Buddenbrooks, for det er noen uker siden jeg leste i den sist. Og så er det på tide å annonsere neste ukes store begivenheter. På tirsdag er det selveste 17. mai, noe jeg går ut fra at de fleste vet. Men på onsdag 18. har jeg bursdag, og torsdag 19. feirer jeg ettårsdagen for Lines bibliotek. Hvordan all denne herligheten skal feires aner jeg fortsatt ikke, så det er mulig det bare forbigås i all stillhet. Men feiringsforslag fra tidligere bokbloggjubilanter mottas med takk!

Ha en fortreffelig og lettlest uke!

22 thoughts on “Nytt i bokhyllen og Don Quijote”

  1. Apropos kommentarer og Bokklubben. Her er en kommentar, kanskje litt ute av kontekst (Lines bibliotek – ikke mitt) men relevant når det gjelder fenomenet «glemme å avbestille bokklubbok». En periode bodde jeg ikke langt unna Bokklubbens sentrale butikk skråstrek kontorbygning, eller lager eller muligens hele pakka, i Nydalen i Oslo. Det var hyggelig å oppdage at uønskede bøker kunne leveres i butikken her. Man trengte ikke en gang å åpne pakka for å fylle ut returskjemaet. Snart dukket det opp en stor kasse utenfor butikken slik at bøker kunne tilbakeleveres utenom åpningstiden. Kassa så ut til å være full bestandig, og det så ikke vanskelig ut å stikke fingrene inn for å lirke ut en av de innpakkede bøkene. Det gikk alltid bra for min del, tilbakeleveringen ble alltid godkjent. Siste gang jeg skulle dit hadde jeg mottatt «Livet i fjæra», en bok om levende organismer i grunt saltvann. Forundret over ikke en gang å ha husket at jeg hadde glemt at det var noe jeg ikke hadde husket at jeg måtte avbestille, syklet jeg irritert til Nydalen. Enda mer irritert skulle jeg bli da jeg så at kassa var vekk. Ikke en gang en postkasse foran inngangen. Jeg gikk langs den mest bokklubbrelevante delen av bygningskomplekset for å lete etter noe som kunne minne om en bokklubbrelatert sprekk eller et hull. Hva som helst, bare jeg kunne stappe boka inn. Til slutt fant jeg en grå, anonym bedriftspostkasse markert «Bokklubben» eller hva klubbkomplekset heter. Der tvang jeg boka inn etter å ha skrevet «retur fra …» med medbrakt kulepenn. Det gikk bra, men med tanke på hvor mye arbeid det kan være å returnere har jeg blitt flinkere til å avbestille.

    1. Nå ble jeg først og fremst veldig nysgjerrig på hvilken bokklubb du er medlem av som får bøker om levende organismer i grunt saltvann? Selv mottar jeg stort sett bøker om forbrytelser og kjærlighet. Kan det finnes en egen nerdebokklubb som jeg har gått glipp av? Uansett skjønner jeg godt at du går drastisk til verks for å levere sånne bøker tilbake. Selv om temaet kanskje er interessant i seg selv, er det smått med grunt saltvann rundt Aker Brygge og Bjørvika man kan utforske på leting etter slike levende organismer. Men jeg må flire litt av Bokklubben som nok oppdaget at de gjorde det litt for enkelt for naboene i Nydalen å returnere bøker med den kassen. Ellers håper de vel at folk skal la seg avskrekke av fraktkostnadene på femti kroner og heller betale hundrevis av kroner for bøker de ikke vil ha. Avbestilling er veldig lurt, men hvordan lære seg å avbestille bøker man kanskje kunne tenke seg å lese en eller annen gang om ti-femten år? Det er mitt livs uløselige gåte.

      1. Svar på første er: Bokklubben Villmarksliv… Hehe ja den kassa ble flittig brukt de månedene den varte. For min del er det et veldig enkelt dilemma, jeg avbestiller nemlig absolutt alt, om jeg vil ha det eller ei, med visse absolutte unntak (det går mest i salgsvarer på denne karen). Ble med pga velkomsttilbud, som med de fleste andre, og er fortsatt med i Bokklubben fordi frakta har blitt gratis. Dermed kan det enkelte ganger være bedre å bestille bøker herfra enn fra bokkilden, amazom eller cdon.

      2. Jeg bestiller faktisk bøkene mine konsekvent gjennom Bokklubben, blant annet på grunn av gratis frakt selv fra utlandet. Og så synes jeg det er bedre å betale med faktura istedenfor å bruke VISA-kortet, for paranoiaen min slår ut i for fullt hver gang jeg må bruke kort på nett. Den drøyeste klubben jeg har blitt medlem i på grunn av velkomsttilbudet var Hobbyklubben til Tanum. Det må ha vært et tilfelle av identitetsforvirring da jeg kom frem til at jeg i fremtiden skulle lage mine egne smykker og male mine egne bilder. Jeg kom heldigvis til meg selv igjen før jeg rakk å lage en pinlig utgiftspost av det og endte på Luksusfellen. Men den Villmarksklubben synes jeg er drøy. De har en bok der med en mann som forteller at han har jaktet på løver og leoparder i Afrika, noe jeg inntil nå trodde var både forbudt og forkastelig, og at hvis man hadde kommet i vanvare for å skyte en løve, var det noe man holdt kjeft om mens man veltet seg i skyldfølelse. Med sånne bøker burde man få en gratis bok som lærer deg å jakte på storviltjaktende forfattere.

  2. Fint å høre at normaltilstanden er tilbake. Et lite øyeblikk der ble jeg bekymret for om du hadde mistet forstanden og bestemt deg for å *skrekk og gru* kjøpe bøker (og underholde oss andre med dine bokkjøp).

    I forrige uke hadde jeg en «rar» dag med Bokklubben. Det kom en mail om at jeg (av eller annen grunn jeg ikke helt fikk med meg og ikke helt interesserte meg for) kunne få velge en gratis bok (29 kr i porto). Jeg klikket i vei på lenkene og selv om in gen av bøkene var noe jeg i utgangspunktet var på utkikk etter så valget jeg en. I det jeg hadde trykket på bestillingen og skulle gå tilbake til det jeg egentlig er betalt for å gjøre på dagtid, ringer telefonen. Det var også fra Bokklubben, og de ville gjerne at jeg skulle abonnnere på noe (gratis første bok). Siden jeg ble litt skjelven fordi jeg akkurat hadde bestilt en gratis bok turde jeg ikke noe annet enn å takke ja…

    Jeg har lest Mors og fars historie. Jeg fikk et dårlig forhold til Hoem på videregående da en norsklærer prakket på oss Ave Eva. Det endte ikke godt. Men jeg fant Mors og fars historie i bokhylla hos foreldrene mine og fikk ett innfall av å lese den. Det skal sies at mye av historien foregår ikke langt fra der jeg vokste opp, så jeg vil vel kanskje si at boken var mer interessant enn god. Den hjalp meg også å komme over Hoem-angsten min, og jeg ville ikke fått helt panikk om bøker av Hoem skulle finne veien hjem til meg.

    1. Tja, «noen» vil vel si at det å kjøpe bøker i så stor skala er en slags mangel på forstand, men denne «noen» er da mest sannsynlig enten analfabet eller ond. Det er i hvert fall ingen fare for at bokkjøpsinnleggene mine blir borte med det første, selv om jeg har vurdert å begrense innkjøpene ved heller å fokusere litt på de gamle traverne i bokhylla. Det er kanskje mulig å bli begeistret over en bok uten å sitte med fakturaen i hånden?

      Å, så kult at Bokklubben har en egen CIA-avdeling som sitter parat til å ringe folk så fort de har trykket på taster!! (Eller kanskje de kan avlytte folks tanker…?) Hvilken av abonnementsklubbene var det? Jeg abonnerer på tre, men det er lenge siden jeg fikk noe fra den tredje, så jeg tror de har sluttet. Det er uansett stor stas å abonnere på bøker, bortsett fra når de sender meg bøker jeg allerede har (noe som skjer annenhver måned).

      «Ikke ville fått panikk» er ikke den mest overbevisende anbefalingen jeg har fått;-) «Mer interessant enn god» og «Hoem-angst» hjelper heller ikke. Men da er saken avgjort: Når jeg skal i gang med «off the shelf»-utfordringen i 2023, skal Mors og fars historie være første bok ut. Det er mer enn jeg kan love Robert Musils Mannen uten egenskaper.

      1. Jeg tror det var Verdensbiblioteket. Jeg tror jeg har abonnert på det en gang før, jeg har i alle fall to utgaver fra de stående i bokhylla. Jeg synes det er veldig fine utgaver, men vi får se hvor lenge vi holder i denne omgangen. SOm du selv sier, det er en del bøker man allerede har…

      2. Verdensbiblioteket abonnerer jeg også på, og har gjort det i flere omganger. Jeg synes det er kjekt å få klassikere i fine og solide utgaver. For tiden går jeg og venter på De besatte av Dostojevskij i to bind, og merker meg fornøyd at den er en av de 1001…

  3. Føler en altomfattende trang til å skryte
    av mitt sparsommelige måtehold og:
    – at jeg lånte Gordimer på biblioteket og at den eneste boka jeg har kjøpt denne uka er High Fidelity på Fretex, den kostet 10kr
    (+ 3 nye Brotherhoodbøker, men det som er fra utlandet teller ikke
    , det vet jo alle)

    1. Du er så beundringsverdig disiplinert… Jeg skulle gjerne sagt at du var et eksempel til etterfølgelse, men det ville vært like urealistisk som å proklamere at jeg vil lære å gå på vannet av Jesus. Det skal likevel sies til mitt forsvar at jeg sjekket om biblioteket hjemme i nord hadde boken (jeg er redd for Deichmanske, det er så stort og jeg tror de oppbevarer mennesker i kjelleren). Men det hadde de ikke, og da var det ikke annet å gjøre enn å be antikvariat.net om hjelp. Bøker fra utlandet teller like lite som bøker kjøpt på nett. Det er ikke «kjøp» når det ikke betales kontant; det er bytting av varer/tjenester.

      1. Herlig! Siden jeg ofte handler bøker på nett, så kan jeg fra nå av, med god samvittighet si at; Nei, denne har jeg ikke kjøpt, bare byttet til meg😉 Denne uka har jeg altså byttet til meg The long sleep og Divergent. Så egentlig har jeg vært veldig flink🙂

      2. Helt riktig, det er sånn man må tenke! Egentlig gjør du alle en tjeneste ved å bytte bøker, ellers kan det jo hende at boken blir trykket til ingen nytte. Og det er det ingen som tjener på;-)

  4. Hei Line🙂 Dette har ingenting med innlegget å gjøre, men jeg har «tagget» deg. Ta en tur innom skribleriene, så finner du spørsmålene🙂

  5. Eg har lånt både «Bevareren» og «Don Quijote» på biblioteket. «Don Quijote» har eg i bokhylla faktisk, men av en eller aen merkelig grunn er den på engelsk – med bibelsider. For ikkje å gi opp for kjapt har eg derfor lånt den, så får me sjå kor lenge eg holde ut;-)

    1. Hvis det kan hjelpe, var mesteparten av de 200 sidene jeg har lest av to ganger av Don Quijote veldig morsomme. Men det er nok like greit å lese den på norsk, siden engelsk uansett ikke er originalspråket. Jeg har ikke meldt meg på samlesingen, men tror jeg skal gjøre et halvveis forsøk på å følge den likevel:-)

  6. Gled deg til å lese Mors og fars historie. Den er veldig fin. The Conservationist har eg også akkurat fått i posten. Det blir kjekt å lese ho.

    1. Hmmm, nå ble jeg litt forvirret over din Hoem-anbefaling og Karins mer ambivalente ikke-angst for Hoem. Da kan min opplevelse av boken rett og slett bli hva som helst. Men Bevareren er uansett neste bok på listen. Jeg håper den er god.

  7. Gordimer er alltid god, du trenger ikke bekymre deg for det.

    Og så fniser jeg uhemmet av både innlegget ditt og alle kommentarene og tenker at rååsabloggerene har mye og lære.😉

    1. Det skal være sikkert at de har. Kanskje man skulle holde kurs for dem? Denne kommentartråden viste seg å bli av det interessante og varierte slaget, nærmest som et eget innlegg. Konklusjon: Jeg har verdens beste lesere.

Legg igjen en kommentar

