Lesemaraton og status lesemål

«Helvetes mursteiner!»

Det er mye gøy som skjer i bokbloggsfæren for tiden, og det meste av det er i form av utfordringer. Ann-Helen på Migrating Coconuts tok forrige uke initiativet til å arrangere norsk lesemaraton, og lørdag 9. juli skal det leses 24 timer i strekk. Mer informasjon om denne galskapen finner du her. Jeg anbefaler alle bokelskere å melde seg på. Hvis du ikke klarer å holde deg våken under hele maratonet, kan det jo likevel være verdt å få med seg deler av det?

Så langt i år har jeg ikke lagt ut noen oppdatering på hvordan det går med de halsbrekkende lesemålene jeg satte meg for 2011. Jeg stakk hodet i sanden tidlig i januar, og håpet at målene enten ville være borte eller fullført innen jeg kikket frem igjen. Surprise, surprise, de er der fortsatt – i all sin gru.

Av mine til sammen nitten «off the shelf»-bøker har jeg kun lest to, Knut Hamsuns Benoni og Rosa. Jeg hadde for øvrig en egen utfordring innen «off the shelf»-utfordringen, nemlig å lese seks bøker av Knut Hamsun. Akkurat der ligger jeg jo faktisk fantastisk godt an. Jeg har riktignok ikke lest noen av de resterende «off the shelf”-bøkene ennå, men fire av dem (pluss Hamsun nr. 3) inngår i lesesirkelen som skal samlese de 1001 bøkene i løpet av sommeren og høsten. Håpet er med andre ord lysegrønt og henger fortsatt i snøret.

En annen del av årets utfordringer jeg ligger godt an med så langt, er debutantutfordringen. Riktignok har jeg ikke skrevet innlegg om Karine Nyborgs novellesamling ennå, men jeg har lest to av seks debutanter. På grunn av samme novellesamling er jeg dessuten ganske à jour med årets novelleutfordring, jeg må som sagt bare få skrevet innleggene. Til sammen har jeg lest tjue noveller i år.

Målsetningen om å lese én bok pr uke og blogge om dem ligger jeg derimot sørgelig på etterskudd med. Jeg har lest 13 av 17 bøker, og har kun blogget om 8 av dem. Men våren er jo tiden for dugnad, så jeg får satse på at det ikke bare gjelder luking av blomsterbed, rydding i bod og hysteriske forsøk på å komme i bikiniform på to uker.

Jeg har ikke lest noen diktsamlinger eller skuespill ennå, men det er heldigvis sånne bøker man kan lese på en ettermiddag eller tre. Dette målet var dessuten beskjedent, med bare tre verker pr sjanger. Om ikke før, skal jeg kunne klare å nå dette målet på selveste nyttårsaften. Kremt.

Forrige uke var jeg fortsatt mer opptatt av å se filmatiseringer av P.D. James’ krimromaner om Adam Dalgliesh enn jeg var av å lese, og denne gangen så jeg Shroud for a Nightingale. Siden jeg så ut til å befinne meg i en slags P.D. James-periode begynte jeg å lese Det svarte tårnet, bare for å oppdage at den er veldig treig og at jeg kanskje ikke befinner meg i en P.D. James-periode likevel. Men damen skriver godt (som de gjør, alle forfatterne som jeg sliter med å komme gjennom). Jeg har begynt på lesesirkelboken Elskeren, men har ikke kommet langt nok i den til å danne meg noe inntrykk av hvordan den er. Inntil videre har jeg stagnert i Buddenbrooks, og boken har fått sin faste og intenst tilstedeværende plass på stuebordet. Et slags ekstra familiemedlem, kan man si. Så nå har jeg startet på tre bøker og alle går like treigt. Det er med andre ord ikke bøkene, det må være meg det er noe i veien med.

Jeg har da muligens også fått mitt banesår som bokblogger, og troverdigheten min er i alvorlig krise. Ellikken: Jeg lover å skjerpe meg, og komme sterkere tilbake med noen GODE anmeldelser med ORDENTLIGE begrunnelser. Men først må jeg som sagt lese litt. Og komme i bikiniform. Gjerne begge deler samtidig.

17 thoughts on “Lesemaraton og status lesemål”

  1. Lesemaraton blir gøy!!!

    Jeg la forresten merke til at du ikke nevner noe om innkjøpt i ukesrapporten din? Så det betyr kanskje ingen nye bøker til dødsboet eller så velger du kanskje elegant å unngå temaet (og jeg ødelegger alt for deg). Selv har jeg vært på posten for andre dag og hentet ehrm, bøker….

    1. Hehehe – å, du er observant!😀 Det er nok så enkelt som at jeg var på lang påskeferie og kom hjem først på mandag. Dermed har jeg hatt ufrivillig bokshoppetørke i to uker nå. Men jeg kan avsløre såpass at det lå noen bøker og ventet på meg da jeg kom hjem. De kommer med i neste oppdatering. Dødsboet skal vokse seg stort og sterkt, jeg må bare skaffe meg noen arvinger først…

      Lesemaraton blir supergøy!!!

  2. Utfordringer er kjempegøy, og eg merker at eg velger andre bøker enn dei eg kanskje hadde valgt i utgangspunktet;-) Buddenbrooks må du lese ferdig; eg hadde nok aldri lest den hadde det ikkje vore for lesesirkelen, og eg likte den veldig godt:-)

    1. Jeg gir meg nesten aldri når jeg først har begynt på en bok, og skal helt klart lese ferdig Buddenbrooks når den tid kommer. Jeg liker den godt, men konsentrasjonen er dårlig for tiden, boken er krevende, og jeg venter på bedre dager…🙂

  3. Haha! Nå skvatt jeg😀 Jeg som levde i den tro at min lille frekkhet hadde gått deg hus forbi… Hohoho!
    – Og mens jeg enda ler kan jeg likegodt le av Karin sin fabelaktige observasjon med påfølgende kommentar også😀
    (Life’s good!)

    1. Å nei, dine frekkheter går meg sjelden hus forbi!😀 Jeg trodde på min side at fraværet av nye bøker i dødsboet ville gå ubemerket hen og må le, jeg også. Karin har nå lært meg sannheten i den udødelige linjen: Know thy audience.

  4. Hahaha, det er ikke bare bare å kritisere Némirovsky i bloggosfæren tydeligvis. Jeg går ut i fra at det er det som refereres til her. Men slik at det er sagt, du skriver alltid gode og godt begrunnede omtaler, og det har jeg all tro på at du vil gjøre etter å ha lest Némirovsky på nytt også. Jeg velger likevel å tro at de gode begrunnelsen vil forklare hvorfor du ELSKET den Némirovskyboken du valgte/velger å lese😉

    1. Takk, det var godt å høre! Det virker som om Nemirovsky er bokbloggsfærens svar på Dag Solstad, og da er det klart at man ikke kan banne i kirken uten at det får konsekvenser:-) Jeg satser på at Storm i juni blir en skikkelig opptur, både for meg og mine forventningsfulle lesere…

  5. Då har eg lånt «Elskeren» og «Den lange søvnen» og er herved med på begge. Begge bøkene var jo så korte at kan jo ikkje gå glipp av dei;-)

    1. Ja, det var litt av baktanken min da jeg plukket ut de to til å starte med, så blir vi gledelig overrasket over hvor fort det går å krysse av bøker på listen;-) Forhåpentligvis er de gode, også. Flott at du er med på begge; jo flere vi er sammen!

  6. Tilbaketråkk: Uke 18 « Lines bibliotek

Legg igjen en kommentar

