Gode bøker, nytt i bokhyllen og lesesirkel

For første gang i år leste jeg forrige uke to bøker fra begynnelse til slutt. Ikke bare det, men bøkene var veldig gode. Hvis jeg hadde hatt for vane å gi terningkast, ville jeg ikke havnet under femmeren på noen av dem. Bøkene det er snakk om er Birger Baugs andre kriminalroman Paradis tapt, hvor plottet er lagt til Oslos tunge rusmiljø. Utrolig spennende bok, og umulig å legge fra seg. I går begynte jeg på Karine Nyborgs novellesamling Ikke rart det kommer kråker, som er andre debutant ut i debutantutfordringen. Og jeg klarte faktisk ikke å legge den heller fra meg før jeg hadde lest alle novellene. Glimrende samling, så det er bare å sikre seg et eksemplar hvis man ikke allerede har den. Anmeldelse av begge bøkene kommer om ikke lenge, så fremt jeg fortsatt har ånden over meg.

Siden jeg var så godt i gang i går, begynte jeg likeså godt på Harry Potter og de vises stein før jeg la meg. Og har allerede rukket å lese en god del om McSnurp og Humlesnurr og Voldemort. Her går det unna! Det må være våren.

Noe nytt i bokhyllen ble det også forrige uke. Jeg fikk enda en hovedbok i Bokklubben (er det hovedbøker annenhver uke nå?), denne gangen var det en av Colin Dexters kriminalromaner om Inspector Morse. Veien gjennom skogen heter den. Min mor er den personen jeg kjenner som har lest mest krim, og hun er stor fan av Colin Dexter. Derfor tror jeg at dette er enda en god kandidat til påskekrimmen, selv om jeg nå begynner å bekymre meg for overvekt på flyet. Note to self: Husk kredittkort.

Andre nye bok er Gjørme – En kjærlighetshistorie av romandebutant Øyvind Strand, som Aroundbooks skrev helt uimotståelig om for noen uker siden. Jeg måtte i hvert fall bare ha boken, og nå er den min.

Jeg var bare en liten gutt da jeg ble inntatt av redsel og dødsangst, og jeg var gjennomvåt, avkledd, lurt, overmannet og gjennomboret, og siden har jeg hatt en mer eller mindre konstant redselsfull og råtten smak i munnen, og det finnes ingen trøst, bare en loslitt drøm om Ina og Juni.

Først nå kom jeg til å tenke på at denne boken teller i debutantutfordring, så da ligger jeg an til å lese hele sju debutanter i år. Og kanskje blir det enda flere. Ikke verst.

Siste punkt på ukens agenda er at jeg har fundert litt på om jeg kanskje muligens skal opprette en slags samlesningslesesirkelgreie basert på boken 1001 bøker du må lese før du dør. Vagheten i formuleringen skyldes at jeg ikke har klart å bli enig med meg selv om hvordan den eventuelt kan organiseres. Å lese flere av de 1001 bøkene er et av mine litterære forsetter for 2011, men jeg har oppdaget at det er mye morsommere å lese bøker noenlunde samtidig med andre.

Samlesningslesesirkelgreia vil kunne fungere omtrent slik: Jeg annonserer god tid i forveien at jeg skal starte på en av bøkene som er nevnt på listen. Jeg kommer til å velge en bok som er med på 2006/2008/2010-listen pluss den norske utgaven. Først og fremst skal jeg velge ut bøker som finnes i norsk oversettelse, og som enten er forholdsvis korte eller blir regnet som lettleste/underholdende. Det blir med andre ord IKKE Robert Musils Mannen uten egenskaper. Siden jeg utvilsomt er blant de tregeste bloggerne, vil nok alle som ønsker å bli med ha god tid til å kjenne etter om de vil lese boken, skaffe seg et eksemplar, og lese ut boken innen fristen. Og man trenger selvsagt ikke være med på alle bøkene. Min oversikt over bøkene finner du her. Jeg kommer tilbake etter hvert med det som forhåpentligvis er en mer håndfast plan.

I mellomtiden: Ha en inspirerende og flott leseuke!

7 thoughts on “Gode bøker, nytt i bokhyllen og lesesirkel”

  1. Kan du bruke 2006 listen? Jeg valgte den, og skal prøve å lese flest mulig. Bør nok sette meg et mål for året, kanskje 10-15 bøker. Ikke mer tror jeg. Muligens mindre. Har for mange mål allerede. Men slike lister overlapper ofte med andre mål. Det er fint. Jeg er uansett med på samlesning. Dessuten må vi lese «Senor Vivo and the Coca Lord» (som for øvrig befinner seg på 1001-listen, nr. 830 på 2006 listen).

    Jeg elsker Colin Dexters bøker. Morse er en av mine få krimhelter. «Veien Gjennom Skogen» leste jeg etter jeg var i Oxford på språkreise. Jeg vurderer å melde meg på Inspector Morse Tour når jeg drar tilbake om en uke. Vandre i Morse sine fotspor =)

    Kos deg med Harry Potter. Det kommer nok til å gå fort. Til og med de tykkeste bøkene blir kjapt unnagjort. Lettlest og høyst engasjerende!

    1. Supert! Jeg har også altfor mange andre leseprosjekter, og derfor tenkte jeg å finne måter å få dette til å delvis overlappe med de andre prosjektene på. For eksempel klaffer mange av mine «off the shelf»-bøker veldig godt med listene, samt målet om å lese tolv klassikere i år. Jeg skal prøve å velge bøker som går igjen på alle listene, så det vil passe med din 2006-versjon. Min norske bok er basert på 2006-versjonen uansett, så det burde gå greit. Faktisk er Senor Vivo en av de få bøkene som er utelatt i den norske versjonen (typisk), men den skal selvfølgelig med av åpenbare grunner. Jeg skal kikke litt på listene i påsken og komme med noen forslag. Dette blir kjempegøy!

      Inspector Morse Tour høres ut som en fantastisk opplevelse; det er utrolig vakre omgivelser disse forbrytelsene begås i. Jeg liker atmosfæren i tv-serien veldig godt, og stemningen generelt i britisk krim. Jeg tror helt sikker at jeg vil like boken. Og Harry Potter er kjempegøy! Jeg har allerede bestilt nummer to, sånn just in case.

    1. Hurra! Da skal jeg kikke mer på 1001-listene og har lest/skal lese-listene våre og komme med noen spenstige forslag rundt påsketider. Oppretter egen side på bloggen etter hvert. Ordnung muss sein.

    1. Så klart! Det er kjempehyggelig hvis du vil være med🙂 Det er ingen bindende påmelding underveis, så du velger selv hvilke bøker du vil være med å lese. Jeg kommer til å foreslå både bøker jeg har i bokhylla allerede, og bøker jeg aldri har hørt om før. Eneste fellesnevner er at de er med på listen. Kan bli spennende!

Legg igjen en kommentar

