Morsomme norske bøker og nytt i bokhyllen

For et par uker siden klaget jeg min nød over mangelen på norske forfattere som skriver morsomt. Jeg fikk et tips fra Karin om å prøve Selma Lønning Aarøs En rekke avbrutte forsøk, som er en oppvekstroman slash humoristisk selvbiografi. Boken er nå lest, og jeg koste meg hver sekund. Følgende utdrag er fra den velkjente familieleken, hvor Selma og to venner sliter med livets og lekens harde realiteter:

Etter en stund vil ikke Anne være med og leke “Mot alle vindar” lenger. Hun nekter å føde. Alle som skal være Mary må føde […] men Anne nekter å være med på det. Hun vil ikke føde, og hun har enda mindre lyst til å være med og lage ungen. Jeg må gjøre alt. Jarle synes ikke det er noe problem å lage unger. Det er heller ikke så rart. Han får jo alltid ligge øverst. Det er ikke det at Jarle er så veldig tung, men mest at golvet i uthuset er så hardt. Jarle sier at hvis det var sånn på ordentlig at damene lå øverst så ville han ha vært underst.

Det bekrefter bare at et av mine litterære nyttårsforsetter for 2011 – at jeg skulle følge opp gode boktips fra andre bokbloggere – var et fornuftig forsett å ha. Takk til Karin! Jeg fikk også tips fra Boktanker om at blant andre Kyrre Andreassen og Edmund Austigard skriver morsomme bøker, og de står nå på ønskelisten min.

Nytt i bokhyllen siden sist er enda en hovedbok fra Bokklubben, som ser ut til å være like fast bestemt på at jeg skal lese krim i påsken som jeg er selv. Denne gangen er det to romaner av Knut Faldbakken – Grensen og Nattefrost – som skal friste meg bort fra andre leseprosjekter, men jeg tror at listen min for årets påskekrim allerede har sprengt kapasitet. Jeg gleder meg likevel til å sjekke ut Faldbakkens krimbøker ved en passende anledning.

Ellers har jeg fått Aina Bassos historiske roman Fange 59. Taterpige fra Samlaget, og den ser jeg frem til å lese. I kommende nummer av Tidsskriftet Biblioteket skriver Basso om den historiske romanens nedvurderte status sammenliknet med andre romaner, og det gjorde meg nysgjerrig på bøkene hennes. Jeg er veldig interessert i 1700-tallet, men har lest få (eller ingen?) norske bøker lagt til denne perioden.

Jeg avslutter ukens oppdatering med en oppfordring til å lese et innlegg på Migrating Coconuts. Labben har skrevet om en av mine favorittbøker av en av mine favorittforfattere, og det bør du få med deg. Jeg får ikke anbefalt verken boken eller forfatteren hjertelig nok, og er veldig glad for at Labben er av samme oppfatning. Les! Les! LES!

8 thoughts on “Morsomme norske bøker og nytt i bokhyllen”

  1. Værsegod:-) Det er fint å få tips. Jeg skal nå snart lese en bok jeg ble tipset om for to år siden. Noen tips tar litt tid å få lest, men så plutselig ligger boka foran deg og man husker at noen hadde sagt noe fint om den!

    Hvordan går det med Buddenbrooks lesningen?

    Må innrømme at jeg ikke hadde hørt om The War of Don Emmanuel’s Nether Parts før Labben skrev om denne boka. Når den blir så helhjertet anbefalt av både deg og henne så er det kanskje på tide å sette den også på leselista:-)

    1. Ja, jeg har flere tips som ligger og venter på riktig anledning, enten de skal kjøpes eller leses. Nesten like kjekt er det når man ut fra andres antitips skjønner at man ikke har lyst til å lese en bok.

      Buddenbrooks går det treigt med, så det spøker for at jeg blir ferdig tidsnok til blogging på søndag. Samtidig er det en sånn bok som jeg bare lese sakte, og da får det bare være. Leser du den også?

      Få har hørt om Don Emmanuel, og den er ikke oversatt til norsk. Men med seksere på terningen fra både meg og Labben vil jeg si at den bør vurderes, ja. Vanligvis modererer jeg anbefalingene mine etter hvilken type leser jeg tror boken kan passe for. Men siden dette er en bok som har ALT, anbefaler jeg den til alle med like god samvittighet.

  2. Jepp, jeg leser Buddenbrooks. Fikk kommet ordentlig i gang på mandag så nå nærmer jeg meg slutten. Den må leses sakte, ja, men jeg er overrasket over hvor fort det går når man først er kommet i gang. Skal bli spennende å lese å lese alle omtalene på søndag:-)

    1. Da håper jeg at jeg også kommer ordentlig i gang snart, og at lesetempoet plutselig øker. Jeg er bare på side 100 foreløpig, så jeg trenger mer enn flaks der. Det jeg er spent på med omtalene er om folk har lagt merke til helt forskjellige ting i boken. Siden den er så lang, er det jo mye å ta av.

  3. Hmpf. Nå får jeg bare håpe at ikke ennå en bokblogger rekker å få lest, og lovprist, boka før jeg endelig får råd til å kjøpe den! Jeg har hatt lyst til å lese boka helt siden Labben nevnte den en gang, og jeg får jo ikke akkurat mindre lyst av å lese omtalen hennes, eller av at du også lovpriser boka😛

    1. Det skjønner jeg godt, og jeg håper at du snart får råd til å kjøpe boka! Jeg kan dessverre ikke gjøre det noe lettere ved å si at god er den ikke, osv, for det er stygt å lyve. Og dette er som sagt en must read.

  4. Jeg har også lyst til å lese «En rekke avbrutte forsøk» av Selma Lønning Aarø, men har ikke kommet så langt… Takk for påminnelsen! Men hva synes du egentlig om boka, bortsett fra at den er morsom?

    1. Jeg synes at hun lykkes veldig med å skrive fra et barnslig perspektiv, og det er nok det som gjør at boken fungerer. Den var ikke så gjennomarbeidet som jeg hadde forventet meg, men det kan kanskje leses som en del av prosjektet med de «avbrutte forsøkene». Jeg kommer tilbake med mer utfyllende innlegg etter hvert.

Legg igjen en kommentar

