Debutantlesning

Både forrige uke og denne uken har jeg vært opptatt med å få neste nummer av Tidsskriftet Biblioteket i trykken. Underveis har jeg blant annet oppdaget at omtaler av 27 norske krimromaner merkelig nok ikke skriver seg selv. Stressnivået er kommet sånn ca dit at det står damp ut av ørene mine. Likevel har jeg faktisk klart å lese Kurt Hanssens debutroman Forglemmegei mellom slagene. Men det sier nok mer om bokens underholdningsverdi enn det gjør om mine multitasking skills.

Forglemmegei er den første boken jeg har lest i årets debutantutfordring. Siden jeg nå er så godt i gang, tenkte jeg å fortsette i samme stil – dersom jeg klarer å sjonglere det med påskekrim, novelleutfordring og Thomas Mann. Mine andre debutbøker er Karine Nyborgs novellesamling Ikke rart det kommer kråker, Ragnhild Koldens roman I krig og kjærleik, novellesamlingen De vanlige av Jo Sannem, romanen Ingen skal høre hvor stille det er av Benedicte Meyer Kroneberg, og Dan Aleksander Andersens diktsamling Evighetsarbeid. Alle bøkene er nå i hus, takket være effektive forlagsansatte.

Jeg synes det har vært litt tyst rundt debutantutfordringen i det siste, men det er mulig det er jeg som ikke får med meg ting. Å lese flere debutanter er nok den mest sympatiske av årets bloggutfordringer, så jeg håper den ikke er den første som ryker verken for meg eller andre.

Hvordan går det med dere andre og debutantene?

12 thoughts on “Debutantlesning”

  1. Jeg er egentlig ikke med på debutantutfordringen, men jeg skal likevel lese «Klassikeren» av Ola Jostein Jørgensen. Det virket som en bok jeg kan like, og så er den skrevet av en Norli-ansatt (dog i Oslo) og man må jo vise litt solidaritet med kollegaer, selv om man aldri har møtt dem =)

    Jeg sjonglerer jeg også. Fikk besøk av en krimforfatter på jobben i dag (vel, jeg fikk egentlig ikke med meg hvem han var eller hvorfor han var der før han var gått), men han la fra seg tre leseeksemplarer av bøkene sine, og jeg stakk av med ett av dem. Så var det «Buddenbrooks» og fantasy i tillegg til at jeg er veldig utålmodig og ønsker å begynne å lese «The Woman in White» så fort som overhode mulig.

    Lykke med til utfordringer og tidsskriftsutgivelse. Man blir litt overveldet av alle disse bøkene, men det er da gøy! I morgen skal jeg prøve å skrive noe fornuftig i min omtale av Don Emmanuel. Omtale nr. 100 på bloggen min. Jeg kjenner presset hehe…

    1. Tusen takk, jeg kommer nok i mål i morgen kveld en gang! Og du har helt rett, det er bare gøy å bli overveldet av alle de bøkene man vil lese.

      Klassikeren har jeg også sett litt på, og den kan komme til å havne på ønskelisten min etter hvert. TRE leseeksemplarer, sier du? Hmmm, jeg kan ikke annet enn å tenke at du har møtt en krimforfatter som det kan være vel verdt å sjekke ut – om ikke for deg, så i hvert fall for meg, siden tre krimromaner virker veldig up’n coming.

      Jeg gleder meg veldig til å lese din omtale av Don Emmanuel, og skjønner at du kjenner presset. Men ingen kan yte boken mer rettferdighet enn du, og det blir en fabelaktig markering av omtale nr. 100!

      1. Teknisk sett har han skrevet fem, men han kom med de tre siste til oss. Jeg leser derfor den fjerde boken i en serie (noe jeg ikke er helt komfortabel med, men jeg prøver likevel). Forfatteren heter Jørgen Jæger. Jeg visste hvem han var (har solgt en del av hans siste bok, Karma) men kjente ham ikke igjen. To av de tre leseeksemplarene er med andre ord gamle… han gir ikke ut tre nå. Krim og meg passer ikke helt, men jeg gir ikke opp =)

        Jeg var godt fornøyd med at det var Don Emmanuel som blir nr. 100 (helt uten at jeg har jukset)! Nå gjelder det bare å skrive en omtale jeg kan bli fornøyd med. Det viktigste er at de som leser omtalen forstår at de også må lese boken. Jeg gleder meg til nr. 2. Har du lest «Senor Vivo and the Coca Lord»?

      2. Ah, Jørgen Jæger vet jeg godt hvem er, han skrev til og med for krimnummeret vårt i fjor. Jeg har lenge tenkt at jeg skal lese noe av ham, men han er en av de som fortsatt står på den evinnelige ventelisten min (først vente på å bli kjøpt, deretter vente på å bli lest). Jeg likte heller ikke krim før, men så ble jeg plutselig helfrelst. Jeg vet ikke hva det var som skjedde, men jeg er glad for det. Det skal likevel sies at det er mye krim jeg ikke liker, så jeg skjønner godt skepsisen din.

        Jeg har ikke kommet meg så langt som Senor Vivo ennå, men lurer litt på om den skal leses til sommeren. Det er noe med stemningen i bøkene som gir meg lyst til å lese dem i sol og varme. Skal du i gang med den snart? Kanskje det er du som må anbefale Bernières til meg neste gang?

  2. Det kommer flere intervjuer med debutanter på bloggen min de neste ukene, så trenger man tips kan man kanskje få noen flere da🙂

    Forglemmegei leser jeg også nå (innimellom lesesirkel bøker, Harry Potter og annet snacks) – jeg har tilknytning til de fleste stedene Hanssen skriver om, så gjenkjennelseseffekten er veldig stor.

    Selv må jeg snart komme i gang med novellelesingen. Den har jeg ikke vært så flink til å følge opp.

    1. Så flott med flere debutantintervjuer på bloggen din. Du gjør mye for å fokusere på nye forfatterskap det er verdt å se nærmere på. Jeg var dypt tilfreds da jeg leste intervjuet med Kurt Hanssen og for første gang hadde lest boken allerede.

      Selv ligger jeg også veldig på etterskudd med novelleutfordringen, men jeg har så mange novellesamlinger øverst på leselisten nå at det nok ordner seg helt av seg selv.

  3. Jeg synes at debutantutfordringen går så der for min del… har bare lest en så langt. Men målet er 12 debutanter, og det skal jeg klare🙂 Har egentlig planer om å lese «Kubbe lager museum» for elevene mine, men vi må bare bli ferdige med Ruffen – bøkene først (Vi storkoser oss i Ruffen – land!). Og siden jeg er i fantasy og krim – modus for tiden, så har jeg lyst til å lese «Vidina – Landet bak Nidaros» av Bente Rene Linmo og debutboka til Øystein Wiik. Ellers skal jeg sjekke ut noen av de bøkene du nevner i innlegget ditt, så takk for tips🙂

    1. Tolv debutanter er sterkt! Og forhåpentligvis også overkommelig. Såvidt jeg kan se, har debutantene mine skrevet relativt korte bøker. Hvis bøkene i tillegg er gode, blir det nok en smal sak å komme seg gjennom. Øystein Wiik er kanskje verdt å sjekke ut, ja, han er til og med en av de nominerte til Rivertonprisen 2010. Ikke verst for en debutant! Ellers har jeg notert meg at det er mange spennende krimdebuter ute og går for tiden, så det er mulig jeg leser flere i løpet av høsten.

    1. Så gøy! Jeg ville valgt samme bok på A.

      Er Left Neglected endelig å få tak i på nett? Jeg fant den ikke sist jeg lette, nemlig. Nå ble jeg glad og skal kjøpe snart, snart!

  4. Er ikke med på debutantutfordringen, men tenkte jeg likevel skulle glede deg med en kommentar…😉 Det har seg nemlig slik at jeg har kommet meg over shoppetørka og har de siste dagene handlet to bøker og en lydbok. High five!

    1. Ååååå, det var snilt! Og jeg ble omtrent så glad ->😀

      Woo-hoo!! Det er virkelig en high five verdig, ja. Jeg er på nippet til å gå helt amok selv; huskelisten min hos Bokklubbene er nå så lang at jeg snart må gjøre noe med det. Og det er ikke aktuelt å stryke bøker, for å si det sånn.

Legg igjen en kommentar

