Valgets kvaler og påskekrim

Jeg klarte å holde mitt forsett om ikke å kjøpe noen bøker forrige uke, og har så langt ikke kjøpt noen bøker denne uken heller. Den behagelige følelsen av god samvittighet og kontroll jeg forventet har likevel glimret med sitt fravær. I stedet føler jeg meg tom og forvirret, og har nesten mistet interessen for litteratur. Jeg skjønner selvsagt at det bare finnes én kur mot min litteraturinduserte apati, men det føles som om jeg er kommet helt ut av dette med erverving av nye bøker. (Hvordan var det man gjorde det igjen? Kan man kjøpe hva som helst, eller finnes det regler man må følge? Sukk.) I mellomtiden blir det for trått å skulle skrive innlegg om bøker og noveller jeg har lest, for de tilhører fortidens gleder.

De siste dagene har jeg lest om rekordmange bøker på andres blogger som jeg har lyst til å lese selv, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken jeg skal starte med. Jeg har klart å snevre det ned til tre bøker, men hvilken av dem skal jeg kjøpe først?

Først ut er Les Mye, som anbefaler Marit Kaldhols Søkeord: ayotzintli. I likhet med Lena husker jeg Farvel, Rune veldig godt fra min egen barndom. Men det jeg ble mest overbevist av, var Lenas tilståelse av at hun gråt da hun leste boken, mens hun ellers sjelden gråter av bøker. For min egen del kan jeg bare si at det skal svært lite til for å få meg til å gråte av en bok, og da regner jeg med at denne boken vil være et sikkerstikk.

Andre bok var det Aroundbooks som anbefalte under overskriften En av de beste bøkene jeg har lest. Boken han skriver om er Øyvind Strands debutroman Gjørme. En kjærlighetshistorie. Slike anbefalinger kan man da ikke la gå upåaktet hen. Også den boken høres veldig sørgelig ut, men det er da ingen hindring.

Siste bok er et tips jeg fikk fra Boktanker i dag i forbindelse med at jeg etterlyste morsomme norske bøker. Hun anbefalte meg blant andre Kyrre Andreassen, som jeg ikke hadde hørt om før. Men nå har jeg det, og jeg har googlet meg frem til at den første boken hans Det er her du har venna dine attpåtil er en novellesamling. Jeg leser jo noveller i år, så det høres bra ut. Omtale finner du her.

Det store spørsmålet er: Hvilken av disse skal jeg bestille?

Lesing gikk det smått med forrige uke etter at jeg fullførte De dødes bibliotek på mandag. Jeg holder på med Buddenbrooks for Labbens lesesirkel, og er kommet langt nok i den nå til å kunne si at den er veldig god. Men jeg må lese den langsomt, for det er så mye subtil ironi som jeg ikke vil gå glipp av. Jeg ligger på etterskudd i novelleutfordringen fordi jeg begynner å slite litt med Undsets noveller. Jeg holder på med den siste nå, og den er god i likhet med de andre jeg har lest. Men det er noe med tungsinnet i tekstene hennes som treffer meg så voldsomt at jeg blir helt satt ut av det. Derfor tror jeg at dette blir siste Undset-tekst for i år.

En mer hyggelig tanke er årets påskekrimlesing og debutantutfordringen. Jeg har endelig fått bestilt alle bøkene til debutantutfordringen, og tenkte at jeg skulle prøve å lese dem samlet. Hvis du nå tenker at jeg vel burde ha fått tilfredsstilt bokshoppetrangen gjennom å bestille bøkene, tar du feil. Det er nemlig noe helt annet å bestille anmeldereksemplar enn å kjøpe selv. Det blir så fornuftig, så profesjonelt, så følelsesløst. Litt som at øl smaker enda bedre når du kjøper den ute til skarve 20 kr halvliteren enn når du får den gratis.

Jeg har krimabstinenser etter så mye tung lesing de siste månedene, og har lyst til å lese kun krim hele april. Hvis julen kan vare helt til påske, kan påsken godt få lov til å vare en hel måned. Navnene på listen foreløpig er Agatha Christie (selvfølgelig), P. D. James (selvfølgelig), Henning Mankell, Kurt Hanssen, Unni Lindell, Johan Theorin og Camilla Läckberg. Veldig forutsigbart og traust, men ifølge paven er påsken tross alt en svært konservativ og alvorlig høytid.

Er det noen andre som skal lese krim i påsken?

12 thoughts on “Valgets kvaler og påskekrim”

  1. Jeg leser krim hele året.
    Sitter og gleder meg til neste Arnaldurbok (Anger) og har flere serier oppstilt og klar. Merkelig nok er de alle nordiske. Må være fordi det er mørkt.

    Hentet nettopp 2 nye bind Jørgen Gunnerud på biblioteket. Se og lær people, kjøpetrangen er under full kontroll og den eneste pisken jeg trenger å svinge er løfte om – full tillatelse til å gå bæreposecrazy på hvert eneste bruktmarked jeg snubler innom. Mayhem unngås ved at jeg må gå, sykle eller løpe – og da er det biceps og skuldre det avhenger av.
    ( lur nå bare på hvorfor jeg har trappet opp
    styrketreningen de siste ukene -)

    1. Både Arnaldur og Gunnerud har jeg også tenkt å lese, men jeg må først bli ferdig med noen av krimseriene jeg allerede har. Ellers går jeg amok og kjøper alle bøkene før jeg i det hele tatt vet om jeg liker dem, og så blir de stående på vent i årevis. Hehe, bruktmarkeder kan være farlige greier. Men hvis du er sterk nok i armene, trenger du jo heller ikke handle andre steder. Det kan du overlate til oss latmonsene som får alt levert på døra. Det med nordisk krim og mørke kjenner jeg meg faktisk igjen i, for jeg foretrekker nordisk krim på vinteren, og amerikansk krim på sommeren. De britiske kan være litt enten eller. Nytt i år er italiensk krim, Andrea Camilleri, det skal jeg lese i sommer. Eller en fremtidig sommer.

  2. ITALIENSK, sa du?
    Må jo skille seg ut fra den nordiske folkesjela. Hvilken serie er det snakk om og har du allerede startet. Kjenner jeg ble både nysgjerrig og fristet nå.
    Spill!

    1. Ja, eller siciliansk er vel den rette betegnelsen. Første bok i serien om inspektør Montalbano heter The Shape of Water, men jeg har ikke begynt på den ennå. Oppdaget den tilfeldigvis på nett i høst, og ser at Camilleri har skrevet ganske mange bøker i serien allerede. Den er visstnok utrolig populær i den vide verden, og Gyldendal har utgitt de tre første på norsk. Jeg synes det virker som den perfekte sommerkrim!

  3. Nei, så gøy! Kjøpte en Montalbano-dvd-boks til samboeren min i Sverige (altså, kjøpte den i Sverige. Du’h.) og han likte den såpass godt at jeg bestilte via nett her i Norge i etterkant. Ikke visste jeg at han fins i bokform også!

    1. Det gjør han! Og forhåpentligvis er han riktig sjarmerende i bokform. Jeg har nemlig bestemt meg for at jeg har lyst til å lese resten av bøkene også, og da hadde det vært synd hvis de bare var sånn midt på treet. Men siden han finnes på dvd, kan jeg kanskje ha det som en plan B.

  4. Kanskje jeg må utsette Is-Fin-Shetlandskrimmen til neste vinter.
    Sommerkrim høres jo nesten koselig ut, helt jeg ser for meg varmen, lukta og fluene – (shhh).

    1. Mener du varmen, lukten og fluene i boka eller på ordentlig? Hvis førstnevnte, tror jeg at Camilleri konser mer på de positive tingene ved sommeren. Enten det, eller så lyver omslaget. Hvis sistnevnte, hvor i alle dager er det du ferierer? Napoli? Siden sommeren jo ikke er over oss ennå (dessverre) får du kanskje tid til både Shetland og Sicilia…?

  5. Har ikke noe særlig plan for påskekrim litteraturen,men har en samling av påskekrim fra en rekke forfattere samlet i en bok,den heter «påskekrimmen 2010». heh kjøpte den i fjor,men rakk ikke å lese den i fjor.

  6. Blir det nok krim, ved siden av litt paranormale ungdomsserier. Har veldig lyst til å lese «Blodig Alvor» en bok som tar for seg krimsjangeren, er bare redd for at jeg skal gi meg i kast med enda mer bokkjøping etter at den er ferdig.

    1. Ja, risikoen er høyst reell. Men jeg tror det er en relativt god bok, jeg har kikket litt på den i bokhandelen. Jeg har begynt på Kurt Hanssens debut nå, og lurer litt på den Tenk på et tall som du anmeldte.

Legg igjen en kommentar

