Mammutsalg: Undset, Lagerlöf og Szabó

Jeg modererte meg veldig under årets Mammutsalg. Jeg var ikke innom noen bokhandler, og bestilte usle tre bøker fra Haugen bok. Den søte lille utgaven av Sigrid Undsets Jenny kjøpte jeg mest fordi jeg har en nagende mistanke om at den utgaven som allerede står i bokhyllen ikke er min. Problemet er bare at jeg ikke klarer å huske hvem som kan ha lånt meg den. Mystisk, det der. Nå har jeg i hvert fall kjøpt min egen Jenny, og er klar til å levere tilbake boken dersom den rettmessige eieren skulle dukke opp.

«Jenny ble utgitt i 1911 og ble Sigrid Undsets kunstneriske gjennombrudd. Den vakte oppsikt med sin uredde åpenhet om erotiske forbindelser. I dag er den en av klassikerne i norsk litteratur. I denne romanen er hovedpersonen forlovet med én mann, men hun går fra ham og blir isteden gravid med ham som skulle ha blitt hennes svigerfar. Og mannen hun burde ha hatt, kommer for sent. Det kunstnermiljøet der romanen foregår, i Kristiania og i Roma, danner rammen for de moralske og estetiske perspektivene som trekkes opp. Jenny er en overbevisende psykologisk studie av en kvinne som har funnet sin plass som kunstner og som drømmer om harmonisk kjærlighet. Men da Jenny innser at hun har sviktet sine idealer, blir hun sin egen dommer.»

Boken jeg ble aller mest glad over å finne på salg var de to første bindene i Selma Lagerlöfs trilogi om familien Löwensköld samlet i ett. Selma Lagerlöf er en forfatter jeg liker utrolig godt, og disse bøkene har jeg siklet på lenge. I grunnen høres beskrivelsen av innholdet mest ut som en gjennomsnittlig norsk romanserie. Men kjenner jeg Selma Lagerlöf rett, er bøkene noe helt for seg selv:

Her står folket mot overklassen, kvinner mot menn, lidenskapen i ren form mot alle slags forvrengninger. Det er en slektskrønike som strekker seg fra begynnelsen av 1700-tallet frem til midten av 1800-tallet. Löwenskölds ring er en spøkelsesfortelling og en skjebnehistorie om forbannelsen som skal hvile over familien Löwensköld i generasjoner. Charlotte Löwensköld er en lysere roman, full av underfundig humor og skarpe persontegninger. I sentrum står den livsglade, stolte og rettskafne Charlotte.

Siste bok jeg kjøpte, var Magda Szabós Rådyret. Jeg skal lese Døren av samme forfatter, og tror av en eller annen grunn alltid at det er større sannsynlighet for at jeg vil like en forfatter dersom jeg kjøper flere bøker i forfatterskapet før jeg begynner å lese. Som om forpliktelsen fra min side nødvendigvis må belønnes med en fantastisk leseropplevelse. Det vil selvsagt vise seg om jeg får rett i dette tilfellet, men boken høres i hvert fall morsom ut:

Eszter er en feiret skuespillerinne. Men frustrasjonene fra barndommen – en oppvekst som barn av ruinerte foreldre med lange aristokratiske aner – våkner til live igjen da hun oppdager at den altfor perfekte venninnen fra barndomslandsbyen er gift med mannen hun elsker, og som elsker henne. Rådyret forteller om sjalusien, ja kanskje enda mer hatet, overfor et vesen som symboliserer alt det den lille Eszter ikke fikk oppleve eller være. Og Eszters monolog er historien til en kvinne som gir seg hen, som skrifter og soner.

Når jeg nå har fremhevet hvor flink jeg har vært under Mammutsalget, er det på tide å bryte sammen og tilstå at jeg ikke var like flink når Bokklubbene startet sitt. Jeg var rett og slett ikke forberedt på supersalg, og rakk ikke engang å tenke meg om før fem bøker var bestilt. Før frokost, til og med. Internett er farlig, det. Men inntil bøkene mottas, skal jeg late som om det ikke har skjedd og heller være fornøyd med at jeg var nøysom og beskjeden i årets Mammutsalg.

For øvrig går det fortsatt bedre med shoppingen enn lesingen. Hvis det er noen som trenger en personlig bokshopper der ute, er det bare å melde seg. Jeg bruker laaaang tid på disse romanaktige novellene til Sigrid Undset, men de er veldig gode. Likevel er jeg snart klar for å legge klassikerne på is for en stund og heller kaste meg over noe mindre krevende. Harry Potter, for eksempel. Eller krim. Er det for tidlig å kaste seg over årets påskekrim…?

8 thoughts on “Mammutsalg: Undset, Lagerlöf og Szabó”

  1. Nok en gang er vi ganske like i valg (og muligens smak). Jeg kjøpte også den lille praktutgaven av Jenny. Den skal leses før sommeren, men det spørs om den ikke må vente til vi er ferdig med Buddenbrooks. Lagerlöfs bok snuste jeg på, men for å unngå å tømme lommeboken helt kjøpte jeg kun «Regnbuen» av D.H. Lawrence av bøkene som kostet oppunder 200 kroner. «Rådyret» kjøpte jeg på billigsalg hos eppklubben, og i samme slengen fikk også «Døren» gleden av å havne i min postkasse. Jeg innbiller meg at disse bøkene virkelig skal slå an, men jeg baserer det utelukkende på baksidetekst og noen kommentarer på bokelskere. Som deg håper jeg inderlig at jeg ikke blir skuffet.

    Jeg begynte på årets påskekrim med å lese en novelle av Johan Theorin. Gerlof er en av mine store helter, og det var koselig å lese om ham igjen, selv om det var en altfor kort historie. Jeg sliter litt med å skrive omtale – det er vanskelig med de korte novellene.

    Ellers holder jeg på med «The War of Don Emmanuel’s Nether Parts». Historien er sinnsyk, karakterene er sære, språket er genialt, og jeg elsker hver side. Historien burde være forvirrende, men den er ikke det. Instinktet mitt sier at Louis de Bernières kommer til å bli en av mine absolutte favorittforfattere. Jeg tror jeg må tenke lenge og nøye for å klare å beskrive i en bokanmeldelse nøyaktig hva som gjør denne boken så genial.

    1. Jeg er ordentlig glad for å høre at du liker The War of Don Emmanuel’s Nether Parts. Jeg også elsket hver side, og er helt stum av beundring over at det går an å skrive så overdrevent, men likevel så riktig. Jeg hadde planer om å skrive et innlegg om boken, men måtte gi meg til slutt. Det nærmeste jeg kom var å konkludere med at Louis de Bernières er en av få forfattere som skriver bøker hvor jeg må ta i bruk hele meg når jeg leser: Fantasi, intellekt, humor og samtlige følelser fra sorg til glede. Jeg håper at du lykkes bedre enn meg i å skrive om den, for dette er en roman som fortjener hederlig omtale og mange lesere.

      Jenny må nok vente til Buddenbrooks er lest, ja, og for min del må jeg ta en liten pause fra Undset etter at jeg har lest ut novellesamlingen Den lykkelige alder. Det er så fint å lese bøker som virkelig har substans, og har store litterære og psykologiske kvaliteter. Men du verden så store krav det stiller til leseren. For å komme ordentlig under huden på karakterene må man nesten stå på kanten sammen med dem og kikke ned i stupet, og det er krevende å lese så troverdige skildringer av tungsinn og sjelekvaler.

      I mellomtiden blir det påskekrim. Johan Theorin er en sterk kandidat med Nattefokk. Ellers blir det ikke påske for meg uten Agatha Christie, så en Poirot-roman må også til.

      Jeg er spent på å høre hva du synes om D. H. Lawrence. Han er en av få forfattere jeg nærmest hater, etter å ha tvunget meg gjennom Lady Chatterleys elsker i tenårene. Men det er mulig jeg bare var for ung til å få noe ut av det.

  2. Åh! Jenny…! Du vet å glede mitt hjerte, altså😀
    Ang Selma Lagerlöf må du sjekke alle innleggene om dama og hennes forfatterskap hos Karin/Av en annen verden. Mener å huske at hun besøkte hennes hjem også.

    1. Hehe – ikke minst gleder Sigrid Undset våre felles hjerter, om enn på tidvis brutalt vis:-)
      Jeg mener å ha lest om Lagerlöf hos Karin, men skal sjekke det ut på nytt når jeg går i gang. Hvis jeg ikke tar feil, har hun også bilder fra Mårbacka, ja, Lagerlöfs barndomshjem.

  3. Jenny er så fiiin! Eg kjøpte også den i år. Blei riktignok litt overraska då eg såg fomatet, men du har jo rett i at det er ei søt bok.

    Lagerlöf er fantastisk. Eg har Löwenskiolds ring i bokhylla, men eg har ikkje lese ho endå.

    1. Jeg vet, den er bitteliten! Jeg ble dog ikke overrasket, for det finnes en tilsvarende klassikerserie på engelsk, og jeg har Little Women i sånn utgave. Veldig praktisk, om enn lite imponerende størrelsesmessig.

      Gleder meg til å lese hva du synes om Lagerlöfs bok når du kommer så langt, for jeg har tre andre av henne som jeg skal lese først. Det tar litt tid dette her, når man har så mange bøker å velge mellom, og så liten tid å lese på.

Legg igjen en kommentar

