Femten bokfavoritter

Jeg fant denne utfordringen på bloggene til bokelskerinnen, labben og Silje:

«Don’t take too long to think about it. Fifteen books you’ve read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes. Tag 15 friends, including me because I’m interested in seeing what books my friends came up with.”

Jeg har prøvd å nevne bøkene i noenlunde kronologisk rekkefølge ut fra når jeg leste dem, sånn at det ikke bare blir bøker jeg har lest de siste årene.

  1. Brødrene Løvehjerte Astrid Lindgren
  2. Sagaen om Isfolket Margit Sandemo
  3. Vi kaller ham Anna Peter Pohl
  4. Tatt av vinden Margaret Mitchell
  5. Kaptein Corellis mandolin Louis de Bernières
  6. Kristin Lavransdatter Sigrid Undset
  7. Falketårnet Erik Fosnes Hansen
  8. Jane Eyre Charlotte Brontë
  9. Pride and Prejudice Jane Austen
  10. The Scarlet Letter Nathanael Hawthorne
  11. Insektgutten Jeffery Deaver
  12. Lady Oracle Margaret Atwood
  13. Keiseren av Portugalia Selma Lagerlöf
  14. Spis elsk lev Elizabeth Gilbert
  15. Alltid Alice Lisa Genova

Ikke rart at jeg er positivt innstilt til kvinnelige forfattere, for her var det et overveldende flertall av damer.  Jeg tagger ingen og gir herved utfordringen videre til alle som har lyst. God søndag!

8 thoughts on “Femten bokfavoritter”

    1. Jeg har bare lest den ene av Pohl, men det er helt klart den tristeste boken jeg noen gang har lest. Kunne godt tenke meg å lese mer av ham. Ellers kan jeg trygt anbefale alle bøkene på listen:-)

  1. Da vil jeg anbefale «Jeg savner deg. Jeg savner deg.» Den handler om et tvillingpar der den ene omkommer i en ulykke. Høres trist ut, og det er den… men skrevet på en utrolig var måte. Jeg tror det er basert på en sann historie, og at Peter Pohl skriver den sammen med hun som overlevde. (Men er ikke helt sikker).

    1. Takk, det var et godt tips! Jeg prøvde å finne den på nett, men det ser dessverre ut til at alle eksemplarer er utsolgt. Blir nødt til å lete mer etter den, for den høres veldig god ut. Men jeg fant Vi kaller ham Anna hos et antikvariat, og krysser fingrene for at den endelig skal bli min:-)

Legg igjen en kommentar

