Ukens lesning og klassikere fra Norilana

Nå begynner det å ta seg litt mer opp med lesingen, og jeg har hatt flaks med de to siste bøkene jeg har begynt på. Jeg leste Louis de Bernières Partisanens datter i forrige uke, og det var en morsom, rørende og annerledes bok som jeg likte kjempegodt. Innlegg om den kommer i løpet av uken. Deretter begynte jeg på Lisa Genovas Alltid Alice, nysgjerrig etter å ha lest så mange lovord og hederlige omtaler av den. Jeg har bare lest ca hundre sider av den foreløpig, men vil allerede si: Fy fader, for en bok!! Hvis du har den, les den. Hvis du ikke har den, skaff den og les den. MED EN GANG!!

Novelleutfordringen går det saktere med for tiden, men det skyldes at jeg holder på med en novelle av Leo Tolstoj, “Herre og dreng”, som er lang som et ondt år. Selv om jeg har lest tretten sider av den, føler jeg at jeg ikke helt er kommet inn i handlingen ennå. Man kan si hva man vil om Tolstoj, men han var ikke særlig glad i å fatte seg i korthet. Likevel er den ikke kjedelig; den kan bare ikke konkurrere med Alltid Alice.

Forrige ukes nyanskaffelse er jeg ekstra godt fornøyd med, nemlig Elizabeth Gaskells The Moorland Cottage. Mrs. Gaskell, som hun ble kalt i gamle dager, skrev samtidig med søstrene Brontë (ca 1850) og det er hennes romaner BBC-serien “Cranford” er basert på. Jeg leste romanen Cranford i fjor, og den var like herlig som tv-serien. Det eneste som er litt forvirrende, er at tv-serien består at en salig blanding innslag fra Gaskells bøker. The Moorland Cottage ser for eksempel ikke ut til å være lagt til Cranford, men hovedpersonene figurerte i “Return to Cranford” som gikk på NRK i julen. Søsknene Maggie og Edward Browne er svært forskjellige og lever sammen med sin mor, en sørgende enke. Hun foretrekker sønnen fremfor datteren uansett hvor snill og pliktoppfyllende Maggie er, mens Edward er en egoistisk slyngel og skurk. Hvis handlingen i boken noenlunde tilsvarer den i serien, vil dette bli en fornøyelse å lese.

Grunnen til at jeg er ekstra godt fornøyd med kjøpet, er at boken er utgitt av Norilana Books, min yndlingsutgiver av klassikere. Bøkene er pent og solid innbundet, og latterlig billige. Denne kostet bare 134 kr, selv om den måtte bestilles fra utlandet. Jeg bestilte boken gjennom Bokklubbene, og da slapp jeg dessuten å betale frakt fra utlandet eller styre med kredittkort. Uimotståelig enkelt og greit, og svært belastende for bokhyllene mine på sikt.

Hva leser så du denne uken?

6 thoughts on “Ukens lesning og klassikere fra Norilana”

  1. Alltid Alice er en av de bøkene som har holdt meg våken til langt på natt. Jeg klarte ikke å legge den fra meg før den var lest ut.

    Jeg gleder meg til å lese din anmeldelse av Partisanens Datter. Notwithstanding var en herlig bok, og jeg har flere av Louis de Bernieres stående i hyllen. Er med andre ord spent på om han er en forfatter som er verdt å følge. Jeg tror jo egentlig det.

    Ellers har jeg ikke tenkt på Tolstoy som en som aldri fatter seg i korthet, sikkert fordi jeg har ganske mange novellesamlinger av ham, hvor mange er noenlunde korte. Dessuten har jeg en roman i hyllen på ca 300 sider – ganske respektabel lengde for å være Tolstoy. Men War and Peace står også i hyllen, og jeg må innrømme at der er lengden forferdelig avskrekkende.

    1. Jeg skjønner hva du mener med ikke å kunne legge den fra seg, og jeg pleier sjelden å bli så oppslukt av en bok så fort. Jeg må prøve å lese ut boken på en dag, slik at jeg slipper å miste nattesøvnen på grunn av den. Partisanens datter var annerledes enn de tre andre bøkene jeg har lest av Louis de Bernières, blant annet fordi det er min første så langt som foregår i England. Det er ikke den beste jeg har lest av ham, men det skyldes kun at de andre er så ubeskrivelig gode.

      Da har jeg muligens fått et feil inntrykk av Tolstoj, men det eneste jeg har av ham bortsett fra «Herre og Dreng» er Krig og fred (lang), Anna Karenina (lang) og «Ivan Iljitsj’ død» (lang). Det skal likevel sies at jeg liker det jeg har lest så langt, så det er overhodet ikke noe negativt trekk litterært sett. Forfattere som har mye på hjertet er en bra ting, synes jeg.

  2. Nå fristar du meg, men etter den mammutbestillinga eg la inn i går, trur eg eg skal la vere å kjøpe fleire bøker i februar.

    Eg har tenkt å lese Tolstoj i løpet av mine 52 noveller, eg også. Men kanskje eg skal velje ei anna enn «Herre og dreng».

    1. Hmmm, da skal jeg forsøke å friste deg ytterligere med en omtale av boken. Husk at det kommer måneder etter februar som også skal fylles til randen av bøker! Håper du ikke avskriver «Herre og dreng» på grunn av det jeg skrev, siden det er en stor sjanse for at den er god. Novellene i Karavane har i hvert fall vært gode så langt, og jeg tviler sterkt på at Tolstoj er den som trekker ned kvaliteten på samlingen. Spent på å lese hvilke funn du har sikret deg på Mammut!

  3. Jeg skal ta for meg Alltid Alice når jeg får kvinnet meg opp til å lese ferdig alle de andre bøkene jeg er halvferdig med først. Det er rett og slett begrenset hvor mange tråder jeg greier samle på en gang, så nå kan jeg ikke begynne på nye titler før jeg har lest ferdig andre. Forsøker å være litt streng med meg selv.🙂

    1. Jeg klarer selv sjelden å lese mer enn en ting om gangen, ellers faller jeg fort ut av det. Hvis en bok leses stykkevis og delt, får jeg ikke helt taket på bokens prosjekt, særpreg, stemning, osv. Men jeg kan forsikre deg om en ting: Alltid Alice kommer ikke til å være en av de bøkene som blir liggende halvlest. Jeg leser sakte og blir sjelden så fenget at jeg ikke klarer å legge boken fra meg. Men stikk i strid med det jeg lovet meg selv og Labben forleden, ble jeg liggende våken halve natten for å lese boken ferdig. Den er vidunderlig, vidunderlig, vidunderlig, så bare gled deg!

Legg igjen en kommentar

