Biblioteket og serielitteraturen

Jeg nevnte i går at jeg hadde tenkt å skrive litt mer om tidsskriftet Bibliotekets nyeste nummer, men så kom aroundbooks meg i forkjøpet. Joda, vi lever i beste velgående, men landsomfattende oppmerksomhet rundt tidsskriftet er (dessverre) ikke noe man kan bestille. Denne bloggen er først og fremst beregnet på mine egne tanker om det jeg leser, og jeg vil ikke bruke den til å skrive om tidsskriftet. Bortsett fra når det er nye utgivelser i omløp, som nå.

Biblioteket og serielitteraturen er et nummer viet til litteratur publisert i serieformat. Forfatter og kritiker May Grethe Lerum fikk i oppdrag å lese Karl Ove Knausgårds Min kamp-bøker opp mot Margit Sandemo og Sagaen om Isfolket. Forskjellene mellom forfatterne er åpenbart store, men er de så store som man på forhånd skulle tro? Artikkelen avslører overraskende fellesnevnere mellom de to forfatterne og det de skriver om. Professor og Bjørneboe-biograf Tore Rem har skrevet en artikkel om serielitteraturens store far Charles Dickens. Ikke alle vet at Dickens’ romaner først ble publisert i serieform, og av datidens kulturelite ble ansett som lavstatus litteratur. Krimforfatter Gunnar Staalesen har skrevet om det å leve med seriefiguren Varg Veum, med tilbakeblikk på de seriefigurene Staalesen husker fra sin egen barndom. Forfatter og bokblogger Elin Brend Johansen, også kjent som Bokelskerinnen, har skrevet om serielitteraturens historie i Norge. Litteraturviter Janicke S. Kaasa viser hvordan teologene i sin forskning på Sagaen om Isfolket har gjort det litteraturvitenskapen ikke gjør, nemlig å ta underholdningslitteraturens påvirkningskraft på alvor. Og forfatter Anne-Lise Boge skriver om sin store suksess-serie Arvesynd.

Siden jeg i ettermiddag sendte av gårde de siste numrene til abonnentene og det er tre måneder til neste økt, er jeg i det gavmilde hjørnet. Jeg feirer ved å gi bort 10 eksemplarer av enten serienummeret eller klassikernummeret som ble utgitt i oktober. Klassikernummeret passer for de som allerede liker klassikere, og for de som trenger litt inspirasjon før de kaster seg over litteraturhistoriens store bragder. Mer om innholdet finner du her. Det eneste du trenger å gjøre, er å sende en e-post med hvilket nummer du ønsker til tidsskriftet.biblioteket@gmail.com med adressen din, og så har du tidsskriftet i postkassen innen en uke. Førstemann til mølla!

6 thoughts on “Biblioteket og serielitteraturen”

  1. Heisan. Fikk mitt eks av serielitteraturnummeret i posten i dag. Da ble det ikke gjort så mye annet enn å lese, gitt. Veldig mye bra! Tusen takk.

Legg igjen en kommentar

