Tidsskriftet Biblioteket, Hamsun og nytt i bokhyllen

Forrige uke var en enda en laber leseuke, men denne gangen var det faktisk ikke Knut Hamsuns feil. Jeg mottok nemlig nytt nummer av Tidsskriftet Biblioteket fra trykkeriet, og det tar tid når man skal distribuere til 200 abonnenter fra kjøkkenbenken. Men nummeret ble kjempefint, og presentasjon av innholdet blir lagt ut i løpet av uken.

Jeg holder fortsatt på med Hamsuns Rosa og liker den sånn passe. Forhåpentligvis blir det bedre tid til å lese denne uken, for det er ikke lange boken. Men jeg er fortsatt à jour med novelleutfordringen, og forrige uke leste jeg «En enkel sjel» av Gustave Flaubert fra Karavane. Den likte jeg utrolig godt, og jeg ble nok en gang overbevist om at det er bra å utvide novellehorisonten min.

Nytt i bokhyllen denne uken er Alltid Alice av Lisa Genova, hovedbok i Bokklubben. Denne boken har jeg hatt lyst på helt siden jeg leste et kjempefint blogginnlegg om den i fjor. Jeg har dessverre ikke klart å finne innlegget igjen, men andre som har skrevet fint om boken er blant andre Solgunn sitt, Ord om annet og Stinema.

Fra omslaget:

Alice Howland er femti år og jobber som professor ved Harvard universitet. Hun er en anerkjent forsker og foredragsholder, er lykkelig gift, og har tre vellykkede voksne barn. Men Alice har begynt å glemme ting på en foruroligende måte. Ord blir borte for henne, hun glemmer stadig avtaler og skjønner ikke sine egne huskelapper. Først avfeier hun det hele med overgangsalder og stress på jobben. Så får hun stilt diagnosen: tidlig Alzheimer sykdom.

Alltid Alice er en gripende, vakker og jordnær roman om hvordan det er å leve med Alzheimer – om hvordan det er å sakte, men uunngåelig miste minnene om alt og alle man har vært glad i. Historien om Alice er usentimental, rørende og opprørende lesning, og en sterk fortelling om det å aldri ville gi opp.

Ellers har jeg laget en liste over de uleste bøkene jeg har i bokhyllen her. Det er ca 300, and counting, og jeg ble litt imponert da oversikten var ferdig. Mye å lese er det, men mange av bøkene er klassikere eller slike bøker som en litteraturviter med respekt for seg selv bør ha tilgjengelig i bokhyllen. Hvis en eller flere av bøkene er din favoritt, legg gjerne igjen en kommentar eller en lenke til et blogginnlegg hvor boken er omtalt!

6 thoughts on “Tidsskriftet Biblioteket, Hamsun og nytt i bokhyllen”

Legg igjen en kommentar

