Hamsun, Flaubert og Austen

Jeg innleder denne leseuken med å gi bloggen en ansiktsløftning. Selv om det forrige temaet var veldig rosa, likte jeg at den store skriften gjorde innleggene lesbare og oversiktlige. Det er viktig for en blogger som ikke liker å fatte seg i korthet, men likevel ikke vil gi leserne hodepine. Så leste jeg i går for første gang beskrivelsen av det rosa temaet, og oppdaget til min store forskrekkelse at stikkordene var wedding, rustic, old og dignified. Jeg har altså valgt det bloggtemaet som sannsynligvis er beregnet på gamle damer. Muligens gamle damer som blogger om planleggingen av sitt femte bryllup. Siden det er en hel mannsalder til jeg kan begynne å blogge om geriatriske temaer med verdighet, og aldri kommer til å blogge om bryllup, var det bare å finne noe annet. Valget falt på dette temaet. Fint? Stikkordene er business, conservative, corporate og clean. Mye, mye bedre. Konservativ? Kanskje. Pensjonist? Nei.

Det første av årets seks slag mot Knut Hamsun ble vunnet på overtid forrige uke, da jeg endelig fullførte Benoni etter å ha strevet med å komme ordentlig i gang med den i ukevis. Boken var for så vidt verdt strevet, og bra nok til at jeg gikk rett i gang med Rosa. Den tar opp tråden der Benoni slutter. Siden begge bøkene er blant de som har stått lengst på vent i bokhyllen min, er det et lite skritt for menneskeheten, men et stort skritt i Min Kamp mot angstfremkallende bøker.

Forrige ukes novelle var Nathanael Hawthornes «Wakefield», som jeg allerede har rukket å blogge om. Denne ukens utvalgte novelle er «En enkel sjel» av Gustave Flaubert, også den er hentet fra novellesamlingen Karavane.

Boksamlingen er siden sist blitt utvidet med den norske oversettelsen av Jane Austens Mansfield Park, en bok jeg hadde glemt å føre opp på listen for 2011 under klassikere. Jeg har boken på originalspråket allerede, men kom til å tenke på at det ofte er slitsomt å begynne Austen-lesingen på engelsk fordi hun skriver så omstendelig. Med den norske oversettelse i bakhånd kan jeg veksle litt mellom dem hvis det går for trått. Dessuten hadde Bokklubben den på salg til 59 kr, og jeg sier ikke nei takk til en innbundet bok for prisen av en halvliter.

Mansfield Park:

Fanny Price flytter fra enkle kår i Portsmouth til sine rike slektninger på det elegante godset Mansfield Park. Både på grunn av sin beskjedne bakgrunn og sitt stillferdige vesen blir hun en outsider i den fornemme familien Bertram. Familiefaren, Sir Thomas Bertram, er bortreist, og ungdommene rår grunnen alene. Mary Crawford og hennes bror Henry besøker godset. De bringer med seg en smak av storbylivet i London, av flørt og sanselighet som står i skarp kontrast til de solide verdier livet på Mansfield Park er tuftet på. Krisen uteblir da heller ikke, med dramatiske følger for flere av beboerne.

Hvordan er denne boken sammenliknet med de andre Austen-romanene?

Signe leseuken, folkens!

6 thoughts on “Hamsun, Flaubert og Austen”

  1. Jeg ble litt bob-bob da jeg leste Mansfield Park i fjor. Jeg likte den, men synes samtidig den var litt tung å lese. Jeg surret veldig i navnene og måtte stadig stoppe opp og tenke etter hvem det egentlig var snakk om. Og selv om dette er en gammel bok, klarte jeg ikke å la være å glemme at Edmund og Fanny er fetter og kusine. Iuu.

    1. Jeg hadde en mistanke om at den var litt tunglest, for jeg slet fælt med enkelte partier i både Emma og Sense and Sensibility. Pride and Prejudice gikk derimot unna i et rasende tempo. Fetter og kusine, ja, der ser man. Når romanser og slektskap går i ett er det kanskje på tide å utvide bekjentskapskretsen en smule? Men kjenner jeg Austen rett, er det vel nettopp mangelen på sosiale muligheter som er selve problemet.

  2. Mfjord, hvis boksmak jeg virkelig liker, lovpriser Mansfield Park. Jeg kan ikke huske å ha lest den, selv om jeg er uoffisiell Jane Austin-lova’. Jeg er helt nødt til å få gjort det snart. Skal bare, skal bare…
    Ellers kudos for å ha lest en angst-bok! Jeg er ikke klar for sånt på lenge enda, merker jeg… Nå rælkoser jeg meg med Mnem. Vel, bare lest 50 sider så langt, men oh-ah me like🙂
    Gratla med nytt utseende også. Jeg som trodde rosabloggere var i vinden for tiden…

    1. Ja, det er sant! Men jeg er litt redd for å bli assosiert med de andre rosabloggerne, for da kommer de til å mobbe meg fordi jeg bruker for mye tid på å nerde, og for lite tid på å lage sminkevideoer. Jeg har for øvrig snoket litt på leting etter lovprisningen av Mansfield Park, men fant den ikke. Så jeg skal sende ut en etterlysning nå, for jeg skjønner poenget ditt med fjord’ens boksmak. Og anbefalinger gjør meg veldig nysgjerrig. Angstbok er bra i ny og ne for å føle seg uovervinnelig og modig. Skikkelig boost for selvtilliten. Men du bør nok holde deg unna en stund til, ja, til det har rukket å samle seg støv over Ringenes herre-prosjektet ditt.

  3. Jøssenammen da, sies det fine ting om boksmaken min?!

    Jeg har Jane Austen-raid hver sommer, det er helt perfekt for late sommerdager i hagen, mens mannen servere iste, barneflokken kravler og klatrer rundt og ugresset i beddene vokser til nye høyder. Emma, Fornuft og følelser, Overtalelse, Mansfield Park og Stolthet og fordom. Fine greier.

    Mansfield Park er veldig bra, men kanskje den av Austen sine romaner som får en til å prise seg mest lykkelig for at man lever nå og ikke da, kjolene, de galante mennene og slottene til tross.

    (Jeg har aldri lest en bryllupsblogg -merkelig nok klarte jeg bli gift likevel-, men en geriatisk bryllupsblogg høres da unektelig litt morsomt ut.)

    1. Da tror jeg at jeg må prøve å lese Mansfield Park i sommerferien, for det hørtes fint ut. Hittil er Pride and Prejudice den eneste Austen-romanen jeg har lest to ganger, og av en eller annen grunn har jeg lest alle på vinteren. But no more! Det går forresten ikke an å utsette noe på boksmaken til en som leser Jane Austen regelmessig; det er jo helt eksemplarisk.

      (Kanskje noen spreke eldre damer leser dette og blir inspirert til å ta opp konkurransen med de mer urutinerte førstegangsbrudene?)

Legg igjen en kommentar

