Leseåret 2011

Jeg elsker nyttårsforsetter, og er faktisk ganske god på å holde dem også. Det er nok fordi jeg pleier å ha mange, slik at sannsynligheten er større for at jeg klarer å holde i hvert fall et par av dem. I år har jeg bestemt meg for at de eneste nyttårsforsettene jeg skal ha for 2011, skal handle om bøker og lesing. Inspirert av andre bokbloggere, har jeg klart å finne ti som passer for meg og mine lesevaner.

En bok per uke: Selv om jeg er fryktelig glad i å lese, blir lesingen sørgelig nedprioritert i hverdagen fordi jeg bruker tiden på så mye annet tøys. I 2011 skal lesing være en så prioritert aktivitet at jeg til sammen klarer å lese en bok hver uke, det vil si 52 bøker til sammen. Det burde ikke være vanskelig for en bokelsker som meg, men kommer likevel til å bli det.

Blogge: Jeg skal skrive innlegg om alle bøkene jeg leser. Det gjør jeg strengt tatt allerede, men jeg trenger å utfordre meg selv på det siden jeg jo tross alt kommer til å lese mer i 2011 enn i 2010. Jeg skal også prøve å utvide bloggrepertoaret ved å blogge om bøkene jeg kjøper og andre ting som handler om bøker, for eksempel tv-serier og filmer jeg ser som er basert på bøker jeg har lest.

Kommentere blogger: Jeg er altfor dårlig til å kommentere andres blogger, selv om jeg synes det er utrolig gøy og inspirerende å lese andres innlegg og jeg lærer masse av det. I 2011 skal jeg skjerpe meg på det. Jeg skal dessuten prøve å lage en utfordring til andre bloggere, men må komme på noen festlige spørsmål først.

Anbefalinger fra andre: Jeg har allerede oppdaget flere bøker fra andre bloggere som jeg bare måtte skaffe meg, mens andre innlegg har inspirert meg til å lese bøker jeg allerede hadde liggende. Mine nyanskaffelser basert på tips fra andre bloggere er så langt Alltid Alice av Lisa Genova og Kjærlighetens historie av Nicole Krauss. Jeg skal anskaffe meg flere bøker anbefalt av andre bloggere i 2011, selv om jeg ikke nødvendigvis rekker å lese dem i 2011.

Lese, ikke kjøpe: Jeg elsker å kjøpe bøker, men kjøper altfor mange. Ikke minst kjøper jeg flere bøker enn jeg har plass til. Problemet er strengt tatt ikke pengene som går med, siden bøker er en knakende god investering. Men med samboer som jobber i forlag og liten leilighet, er det rett og slett ikke plass til så mye mer før vi må kaste senga for å sove på bokstabler. For å forhindre at det hoper seg voldsomt opp, får jeg ikke lov til å kjøpe flere bøker enn det jeg klarer å lese. Gled deg til å se hvordan jeg klarer å kombinere denne utfordringen med den over.

«Off the shelf»: Dette var en utfordring jeg hadde planlagt før jeg leste om den hos Bokelskerinnen. Jeg pleier å notere hvilke jeg bøker jeg kjøper i løpet av et år, som en måte å forhindre at jeg går helt amok og kjøper alt jeg har lyst på. Det virker, men bare litt. Uansett har bøkene hopet seg opp gjennom årene, og det er mange bøker som nå har blitt stående i hylla i nesten ti år uten at de har vært særlig prioritert av den grunn. Derfor har jeg bestemt meg for at jeg i 2011 skal lese alle bøkene jeg kjøpte i 2000 (jada, det står to tusen), som jeg ennå ikke har lest. Dette gjelder: Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas, Benoni og Rosa av Knut Hamsun, Ukjent soldat av Väinö Linna, og Forfengelighetens fyrverkeri og En helstøpt mann av Tom Wolfe. Siden tre av bøkene er ordentlige mursteiner, har jeg av tidsmessige hensyn aldri kommet i gang med dem, selv om jeg tror at jeg kommer til å like dem.

Hvis jeg lykkes med denne utfordringen, skal jeg fortsette med bøkene jeg kjøpte, men ikke leste, i 2001 etterpå, det er femten stk: Fire av Knut Hamsun, Nick Hornby, Olav Duun, Albert Camus, Shakespeare, to av Isabel Allende, Agnar Mykle, Karen Blixen, Homer, James Joyce og Robert Musil.

Debutanter: Jeg deltar mer enn gjerne på Bokelskerinnens debutant-utfordring, og gleder meg til å se oversikten over alle debutantene for 2010 og 2011. Der skal det nok være mye spennende å velge mellom. Kanskje oppdager jeg også nye forfatterskap som jeg ønsker å følge videre.

Sjanger-utfordring: Romaner har alltid vært min favorittsjanger. Nettopp derfor skal jeg lese mer drama, noveller og lyrikk i 2011. Bokhyllen min er full av Shakespeare, Ibsen, Tennessee Williams, Anton Tsjekhov, Emily Dickinson, Haldis Moren Vesaas og Inger Hagerup, men i 2011 skal jeg prøve å få lest noe av det også.

Klassikere: Jeg elsker klassikere og trenger ikke utfordre meg selv til å lese dem. Tvert imot burde jeg hatt utfordret meg selv til å lese mer samtidslitteratur, men det får bli i 2012 i stedet (unntatt debutantene, da). Inspirert av boken 1001 bøker du må lese før du dør har jeg imidlertid bestemt meg for å systematisere lesingen av «must reads» bedre. Boken inneholder også nyere bøker som ennå ikke er klassikere, men foreløpig «kun» anses for å være gode, så dette blir ikke bare antikvarisk lesning. Jeg skal derfor lese tolv bøker som er nevnt i den boka, en i måneden. Heldigvis overlapper mange av bøkene fra «off the shelf»-utfordringen med denne utfordringen.

Lesedagbok: Den siste utfordringen jeg gir meg selv er kanskje den største. Jeg har nemlig bestemt meg for å føre en slags lesedagbok, hvor jeg skriver hva bøkene jeg leser får meg til å tenke på. Dette må ikke forveksles med å blogge om det, for en lesedagbok er mye mer privat, og kan gi plass for tanker og innfall helt ukritisk og spontant. Mange av tankene vil nok ende opp i bloggen i bearbeidet versjon. Målet med denne utfordringen er likevel å bevare inntrykket av hva en bok betydde for meg da jeg leste den, som frem til nå dessverre har gått i glemmeboken.

7 thoughts on “Leseåret 2011”

  1. Jeg gleder meg til du får laget en utfordring til oss andre bloggere, det blir spennende =)

    Jeg likte også konseptet om en privat lesedagbok. Fin liste =)

  2. Å kjære vene, skulle ønske jeg klarte å lese en hel bok i uka! Uansett hvor mye jeg ønsker det, tror jeg aldri at jeg vil klare det. Nå kommer det snart en bebis også, får man tid til å lese da???😐

    1. Så godt å høre at andre har det sånn! Jeg har inntrykk av at alle andre bokormer klarer å sluke en bok om dagen, men det har jeg aldri klart. Jeg bruker laaaang tid på en bok, selv når jeg liker boken jeg leser (og jeg finner stort sett noe fint i alt jeg leser, og mye jeg må tenke over). Målet mitt for 2011 er å sørge for at jeg prioriterer lesing så mye som jeg ønsker, slik at jeg setter av nok tid til bøker og mindre tid til andre, mer uvesentlige ting.

      Tror ikke man får så mye tid til å lese med en baby, men hva er viktigere enn å få barn? Da må du bare kose deg og huske at bøkene ikke drar noen steder i mellomtiden:-) Babyer er mye mer spennende!

      1. Det spørs VELDIG på boka hvor lang tid jeg bruker på den. Den siste boka jeg leste for eksempel, brukte jeg en uke på. Men boka før der igjen må jeg ha brukt rundt en måneds tid. Det kommer an på både innhold, sideantall, ledig tid og leselyst. I år har jeg lest 21 bøker! Det må være rekord! Mon tro det har noe å gjøre med at jeg ikke har studert i år…😉

      2. Ikke verst!🙂 Jeg tror jeg har klart ca tredve, så jeg må klare nesten dobbelt så mange i 2011. Det blir med andre ord et Ibsen-år for meg, med mange korte skuespill;-) Men av og til bare MÅ jeg begynne på en tusen siders murstein, og det tar jo sin tid! Men gøy, da.

Legg igjen en kommentar

