Stolthet og fordom

Stolthet og fordom er kjent for å være en av de mest romantiske av verdenslitteraturens klassikere. Kjærlighetshistorien mellom Elizabeth Bennet og Mr Darcy vil utvilsomt få den romantisk anlagte leser til å sukke av fryd over forviklingene underveis, og den eksemplarisk lykkelige slutten. Den rike ungkaren Mr Bingley ankommer landsbyen Meryton på utkikk etter et herskapelig sted å bo. Med seg har han den enda rikere vennen sin, Mr Darcy. Bingley blir umiddelbart populær i landsbyen for sitt gode humør og vinnende vesen, mens Darcy klarer å tirre på seg de fleste på grunn av sin arrogante kjølighet. Kjærlighet oppstår mellom Bingley og Elizabeths eldre søster Jane, og Elizabeth må tilbringe mye tid sammen med Darcy for sin søsters skyld, uten at hun liker ham noe bedre av den grunn. Det skal flere misforståelser, falske rykter, avsløringer og grundig selvransakelse til før Elizabeth innser at hun kan ha tatt svært feil av ham. Men da har hun allerede sagt tvert nei til å gifte seg med ham.

Karakteristisk for Jane Austens romaner er at de handler like mye om penger som om kjærlighet, og det er alltid et spenningsforhold mellom karakterer fra ulike sosiale klasser. Austen er anerkjent for sine skarpe og vittige observasjoner, og evne til å skildre både troverdige hovedpersoner og humoristiske, mer karikerte bifigurer. Bøkene hennes kan leses også for sine analyser av overgangen fra det aristokratiske, strengt hierarkiske engelske samfunn, til det gryende individualistiske og industrialiserte samfunnet med svekket adel og noe større klassemessig mobilitet. Det England på 1800-tallet som Charles Dickens skildrer i sitt forfatterskap, er i emning i Austens romaner.

Problemene som oppstår mellom Mr Darcy og Elizabeth, Mr Bingley og Jane, er klart forankret i samfunnet de lever i – slik tilfellet også er i Austens Fornuft og følelse. Det kan være lett for en moderne leser å overse at restriksjonene for en kvinne i romanens univers er sterke, og at et lite feiltrinn kan koste henne en trygg fremtid. Det handler ikke nødvendigvis om å finne den store kjærligheten; det er blodig alvor. Likevel kalles Austen sjelden en feminist, siden den lykkelige slutten i romanene hennes langt på vei bidrar til å bekrefte den bestående samfunnsorden.

Som i en ekte klassiker, er det likevel et tidløst preg over sannhetene i romanens univers, som i bokens aller første setning: «It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.” Påstanden har neppe gått ut på dato.

7 thoughts on “Stolthet og fordom”

  1. Dette var da en veldig artig blogg å finne for en lesehest. En imponerende mengde bøker du har laget resyme av, fantastisk! Takk for interessant lesning!

    1. Tusen takk, Ranveig! Så hyggelig at du liker bloggen min. Jeg håper at du finner mye interessant å lese! Det hoper seg jo opp med anmeldelser og annet bokstoff når man har blogget en stund…

  2. Takk for hyggelig svar, Line! Egentlig var jeg på jakt etter dikt (poesi). Hvis du har omtale av noen slike, og de er sitert, ville jeg vært veldig glad om du linket meg dit. Jeg driver en sone jeg har kalt «Ønskedikt»:http://onskedikt.origo.no/ i nettsamfunnet Origo, men jeg er jo veldig glad i god prosa også (ikke minst de gamle klassikerne,som jeg assosierer med gode minner …🙂

    1. Dikt, ja! Det har jeg skrevet om. Jeg har riktignok ikke sitert så veldig mange enkeltdikt, siden jeg som regel anmelder hele diktsamlinger. Men her er noen lenker, så kan du selv vurdere om det var det du var ute etter!

      https://linesbibliotek.wordpress.com/category/steinar-opstad-avhymninger/
      https://linesbibliotek.wordpress.com/category/ruth-lillegraven-urd/
      https://linesbibliotek.wordpress.com/category/inger-hagerup-jeg-gikk-meg-vill-i-skogene/
      https://linesbibliotek.wordpress.com/category/gunvor-hofmo-jeg-vil-hjem-til-menneskene/
      https://linesbibliotek.wordpress.com/category/dan-aleksander-andersen-evighetsarbeid/

      Jeg elsker både dikt og klassikere, og prøver å skrive så mye som mulig om begge deler. Utover høsten blir det imidlertid mer lyrikk enn klassikere her på bloggen. Men det er bare å følge med!🙂

    1. Fin nettside du driver! Kanskje ikke mange nok vet at den finnes? Det krever jo ganske mye tid og arbeid å spre slike nettsider til de som er interessert, ettersom det er fort gjort å gå seg vill på internett. Jeg liker initiativet ditt! Lyrikk til folket, sier nå jeg. Takk for lenke og fine ord!

Legg igjen en kommentar

